in multicultural schools
TEMA
Kropslighed, kultur og uddannelse
Forskningsspørgsmål relateret til uddannelse i en bred forståelse så som uddannelse af børn og unge i det UNESCO definerer som formelle (skoler, ungdomsuddannelser) og ikke-formelle sektorer (idrætsforeninger, kulturskoler, kunstneriske institutioner) samt uddannelse af professionnelle på videregående og efter-videre uddannelser.
Forskningsprojekter
Forskningsprojekt om kropslig sproglæring gennem kunst som undersøger, hvordan viden om sprog, kunstneriske aktiviteter og kropslig læring kan kobles og hvordan kropslig sproglæring gennem kunstneriske processer kan bidrage til betydningsfulde forandringer i uddannelsespraksis.
ELLA projektet inkluderer tre underprojekter: “Early ELLA,” “Culturally Diverse ELLA” og ”Multiprofessional ELLA”.
Publikationer
Anttila, E., Hannuksela, R., Jusslin, S., Korpinen, K., Lehtinen-Schnabel, J., Lilja, N., Svendler Nielsen, C. & Siljamäki, M. (2024). Embodied Language Learning through the Arts: Insights, results, and policy recommendations/Kehollisuus ja taide kielen oppimisessa: Oivalluksia, tuloksia ja suosituksia/ Kroppsligt språklärande genom konst: Insikter, resultat och policyrekommendationer. University of the Arts Helsinki.
Jusslin, S., Korpinen, K. Hanuksela, R. & Svendler Nielsen, C. (2024). Embodied and arts-integrated languages and literacies education in class teacher education: Becoming-teachers’ diffractions of opportunities-and-challenges. Journal of Applied Language Studies, Special Issue: Arts and embodiment in language education, (18)3, 125-152
Samarbejdspartnere
University of the Arts Helsinki (projektledelse)
Åbo Akademi University
University of Turku
Jyväskylä University
Tampere University
Norwegian University of Science and Technology
University of Copenhagen
Støttet af
KONE Foundation
Projektperiode: 2021 til 2025.
Forskningsledelse på Københavns Universitet
Lektor Charlotte Svendler Nielsen
Et studie af levede erfaringer fra boldundervisning på universitetsniveau i Danmark
Projektet er et hermeneutisk fænomenologisk studie af levede erfaringer (van Manen, 1990) fra boldundervisning på en universitetsuddannelse i Danmark.
Formålet med projektet er at belyse studerendes oplevelser og at benytte indsigter fra analyser til at udvikle didaktiske fokuspunkter til fremtidens boldspilsundervisning. Dette gøres gennem observationer, interviews og oplevelsesbeskrivelser, som involverer mange studerende fra en uddannelse igennem en årrække.
Analysens resultater vil lede til indsigt i temaer, som er centrale for at forstå en variation af oplevelser i et spektrum fra de, der er erfarne boldspillere til de, der ikke er og som finder området udfordrende af forskellige grunde.
Gennem at skabe bevidsthed om forskelligartede oplevelser og didaktiske fokus punkter som kan gøre, at alle studerende bliver involveret på meningsfulde måder, har projektet potentiale til at bidrage til at give flere studerende positive oplevelser med boldspil.
Det har også potentiale til at bidrage med at studerende i fremtiden og også på andre idrætsuddannelser, kan blive mere refleksive omkring forskelligheder i oplevelser indenfor boldområdet. Det kan muligvis også lede til de studerendes fortsatte engagement i området og samtidig støtte at fremtidige idrætslærere i gymnasiet bliver bedre boldundervisere.
Kontakt
Steen Ingemann Jørgensen
Ph.d. studerende