in multicultural schools
TEMA
Kropslighed, kultur og uddannelse

Forskningsspørgsmål relateret til uddannelse i en bred forståelse så som uddannelse af børn og unge i det UNESCO definerer som formelle (skoler, ungdomsuddannelser) og ikke-formelle sektorer (idrætsforeninger, kulturskoler, kunstneriske institutioner) samt uddannelse af professionnelle på videregående og efter-videre uddannelser.
Forskningsprojekter
Forskningsprojekt om kropslig sproglæring gennem kunst som undersøger, hvordan viden om sprog, kunstneriske aktiviteter og kropslig læring kan kobles og hvordan kropslig sproglæring gennem kunstneriske processer kan bidrage til betydningsfulde forandringer i uddannelsespraksis.
ELLA projektet inkluderer tre underprojekter: “Early ELLA,” “Culturally Diverse ELLA” og ”Multiprofessional ELLA”.
Publikationer
Anttila, E., Hannuksela, R., Jusslin, S., Korpinen, K., Lehtinen-Schnabel, J., Lilja, N., Svendler Nielsen, C. & Siljamäki, M. (2024). Embodied Language Learning through the Arts: Insights, results, and policy recommendations/Kehollisuus ja taide kielen oppimisessa: Oivalluksia, tuloksia ja suosituksia/ Kroppsligt språklärande genom konst: Insikter, resultat och policyrekommendationer. University of the Arts Helsinki.
Jusslin, S., Korpinen, K. Hanuksela, R. & Svendler Nielsen, C. (2024). Embodied and arts-integrated languages and literacies education in class teacher education: Becoming-teachers’ diffractions of opportunities-and-challenges. Journal of Applied Language Studies, Special Issue: Arts and embodiment in language education, (18)3, 125-152
Samarbejdspartnere
University of the Arts Helsinki (projektledelse)
Åbo Akademi University
University of Turku
Jyväskylä University
Tampere University
Norwegian University of Science and Technology
University of Copenhagen
Støttet af
KONE Foundation
Projektperiode: 2021 til 2025.
Forskningsledelse på Københavns Universitet
Lektor Charlotte Svendler Nielsen
Et studie af levede erfaringer fra boldundervisning på universitetsniveau i Danmark
Projektet er et hermeneutisk fænomenologisk studie af levede erfaringer (van Manen, 1990) fra boldundervisning på en universitetsuddannelse i Danmark.
Formålet med projektet er at belyse studerendes oplevelser og at benytte indsigter fra analyser til at udvikle didaktiske fokuspunkter til fremtidens boldspilsundervisning. Dette gøres gennem observationer, interviews og oplevelsesbeskrivelser, som involverer mange studerende fra en uddannelse igennem en årrække.
Analysens resultater vil lede til indsigt i temaer, som er centrale for at forstå en variation af oplevelser i et spektrum fra de, der er erfarne boldspillere til de, der ikke er og som finder området udfordrende af forskellige grunde.
Gennem at skabe bevidsthed om forskelligartede oplevelser og didaktiske fokus punkter som kan gøre, at alle studerende bliver involveret på meningsfulde måder, har projektet potentiale til at bidrage til at give flere studerende positive oplevelser med boldspil.
Det har også potentiale til at bidrage med at studerende i fremtiden og også på andre idrætsuddannelser, kan blive mere refleksive omkring forskelligheder i oplevelser indenfor boldområdet. Det kan muligvis også lede til de studerendes fortsatte engagement i området og samtidig støtte at fremtidige idrætslærere i gymnasiet bliver bedre boldundervisere.
Kontakt
Steen Ingemann Jørgensen
Ph.d. studerende
Kunstneriske forskningsmetoder er nyskabende og kreative tilgange, som igennem de seneste årtier har fået stor international gennemslagskraft. De har forskellige teoretiske ophæng og er forbundet til en palet af traditioner herunder Arts-Based Research (ABR), Arts-Based Educational Research (ABER) og Performative Social Science (PSS).
Forskere inden for den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsforskning på Institut for Idræt og Ernæring, har været med til at udvikle prakisnære og kunstneriske forskningsmetoder i både nationale og internationale sammenhænge gennem de sidste 20- 25år. Kunstneriske forskningsmetoder er derfor også en del af en visionær forskningsstrategi på instituttet.
Kunstneriske forskningsmetoder handler om, hvordan man på forskellige måder kan skabe, behandle, fremstille og formidle forskningsmateriale igennem sanselige og kreativt inspirerede processer og produktioner. Her er der udviklet mange muligheder for at arbejde med kunstformer som poesi og fortællinger, musik, dans, drama, billedkunst eller film i dele af eller hele forskningsprocessen. Kunstneriske forskningsmetoder kan give indsigt i menneskers betydningsfulde bevægelsesprocesser og erfaringer.
Publikationer
Berg, M. (2018). Kroppens betydning for lærerens lederskab. Ph.d. afhandling. Københavns Universitet. Mathias_Sune_Berg_PhD_thesis_2018_Public.pdf
Berg, M. S., & Winther, H. (2020). How do children experience the embodied communication and leadership of teachers? Expressing the voices of children through artistic, sensual, and multimodal methods in educational research. International Review of Qualitative Research. https://doi.org/10.1177/1940844720948063
Berg, M. S., & Winther, H. (2021). Æstetisk inspirerede forskningsmetoder. I H. Møller, M. E. Jensen, V. Schrøder, & A. Søndergaard Gregersen (red.), Kvalitative Undersøgelser i Læreruddannelsens BA-Projekt (s. 75-89). Samfundslitteratur.
Degerbøl, S. & Svendler Nielsen, C. (2014). Researching embodied learning by using videographic participation for data collection and audiovisual narratives for dissemination - illustrated by the encounter between two acrobats. Ethnography and Education, 10(1), 60-75.
Engel, L., & Winther, H. (2009). Tæt på kroppen i nutidens og fremtidens idrætsforskning. I A. L. Poulsen, E. Trangbæk, K. Jørgensen, & N. Nordsborg (red.), Forskning i Bevægelse: Et nyt forskningsfelt i et 100-årigt perspektiv (s. 332-345). København: Museum Tusculanum.
Eichberg, H., Engel, L., & Winther, H. (red.) (2013). Tæt på Kroppen. Malmö: idrottsforum.org.
Jusslin, S., Korpinen, K. Hanuksela, R. & Svendler Nielsen, C. (2024). Embodied and arts-integrated languages and literacies education in class teacher education: Becoming-teachers’ diffractions of opportunities-and-challenges. Journal of Applied Language Studies, Special Issue: Arts and embodiment in language education, (18)3, 125-152.
Johansen, M., & Winther, H. (2024). "Vi flyver" - følelser, fordybelse og forbundethed: Fortællinger fra en holistisk legende bevægelsespraksis med børn på asylcentre. MOV:E, 2024(15), 6-22. https://www.epaper.dk/fiibl/move-magasin-nr_15-2024/
Lamhauge, K. S., Johansen, M., & Winther, H. (2024). Bevægelses-sanglege med familier på asylcentre – glæde, nærvær og understøttende samspil: BUKS: Tema: Nye stemmer og perspektiver på legens alsidighed. . BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, 68 (Årgang 40), 15-34. [1]. https://tidsskrift.dk/buks/issue/view/10814/2135.
Lamhauge, K. S., Baumgarten, L. G., & Winther, H. (2024). Moving Youth: En fællesskabende bevægelseskultur med børn og unges stemmer i centrum. Københavns Universitet.
Mattson, T., Winther, H., & Pastorek Gripson, M. (2024). Embodiment and Aesthetics in Teaching and Examinations: Possibilities for Higher Education. JOTL Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 5(1), 2-9. [2]. https://doi.org/10.24834/jotl.5.1.1128
Samuel, G.M. & Svendler Nielsen, C. (2022). Desiderata: Dancing social cohesion in Cape Town. In C. C. Carter & R. Benza Guerra (Eds.), Educating for peace through theatrical arts: International perspectives on peacebuilding instruction (pp. 146-158). Routledge. http://dx.doi.org/10.4324/9781003227380-9
Samuel, G.M. & Svendler Nielsen, C. (2022). Changing life perspectives: Conversations from a microtopia of integrated arts education in a South African Primary School. In K. Jones (Ed.), Doing Performative Social Science: Creativity in doing research and reaching communities (pp. 109-122). Routledge.
Svendler Nielsen, C. (2006). Betydningsfulde øjeblikke i sanselig praksis [Significant moments in sensuous practice]. In L. Engel, H. Rønholt, C. Svendler Nielsen & H. Winther (Eds.), Bevægelsens poetik: om den æstetiske dimension i bevægelse [Poetics of movement: The aesthetic dimension of movement] (pp. 56-79). Museum Tusculanums Forlag.
Svendler Nielsen, C. (2009). Children's embodied voices: Approaching children's experiences through multi-modal interviewing. Phenomenology & Practice, 3(1), 80-93. https://doi.org/10.29173/pandpr19822
Svendler Nielsen, C. (2009). Ind i bevægelsen: Et performativt fænomenologisk feltstudie om kropslighed, mening og kreativitet i børns læreprocesser i bevægelsesundervisning i skolen [Into the movement: A performative phenomenological field study about embodiment, meaning and creativity in children’s learning processes in movement education in primary school]. PhD Thesis. Department of Exercise and Sport Sciences, University of Copenhagen.
Svendler Nielsen, C. (2009). Bevidsthed i bevægelse: Om børns kropslige oplevelser og læringsmuligheder i dans og idræt i skolen [Consciousness through movement: Children’s embodied experiences and learning opportunities in dance and PE in school]. In K. Fink-Jensen & A.M. Nielsen (Eds.), Æstetiske Læreprocesser: I teori og praksis [Aesthetic Learning processes: In theory and practice] (pp.125-141). Billesø & Baltzer.
Svendler Nielsen, C. (2012). Looking for children’s experiences in movement. The role of the body in “videographic participation.” Forum Qualitative Social Research, 13(3). https://doi.org/10.17169/fqs-13.3.1571
Svendler Nielsen, C. (2013). Bevægelsesoplevelser – om den kropsligt-kommunikative dimension af læring i bevægelse hos børn. In H. Eichberg, L. Engel & H. Winther (Eds.), Tæt på kroppen (pp.31-44). Bokforlaget Idrottsforum.org.
Svendler Nielsen, C. (2015). An embodied and artistic-based research methodology to study processes of learning and change in dance education. In S. Schonmann (Ed.), The wisdom of the many: Key issues in arts education. International yearbook for research in arts education vol. 3 (pp.147-150). Waxmann Verlag.
Svendler Nielsen, C. (2015b). Exploring learning in dance as artistic-educational practice. In C. Svendler Nielsen & S. Burridge (Eds.), Dance education around the world: Perspectives on dance, young people and change (pp.117-126). Routledge.
Svendler Nielsen, C. (2015c). Videoobservation, videografisk deltagelse og filmisk etnografi [videoobservation, videographic participation and filmic ethnography]. In L. Friis-Thing & L. Ottesen (Eds.), Metoder i idræts- og fysioterapiforskning [Research methods in science of sport and physical therapy] (2nd ed., pp.155-171). Munksgaard.
Svendler Nielsen, C., Hartman, L. & Samuel, G.M. (2022). An embodied perspective of resilience: The impact of integrated arts education on experiences of South African primary school children post COVID-19 lockdown. Culture Crossroads, 20, 20-45.
Wilson, L., Vedel, K.A., Samuel, G.M. & Svendler Nielsen, C. (2021). Getting to the core of Red Apples-Green Apples: A Dance and Visual Arts Learning Project between South Africa and Denmark. Intercultural Education, 32(6), 682-690.
Svendler Nielsen, C., Samuel, G.M., Vadim, P., Hartman, L., Hartzenberg, F. & Gerlach-Hansen, O. (2021). A microtopia of arts education: International sustainable development policy brought to life in an educational project involving institutions in South Africa and Denmark (pp.173-193). In E. Wagner, C. Svendler Nielsen, L. Veloso, A. Suominen & N. Pachova (Eds.), Arts, sustainability and education. Yearbook 2 of the European Network of Observatories in the Field of Arts and Cultural Education (ENO). Springer Nature.
Svendler Nielsen, C., Samuel, G.M., Vadim, P., Hartzenberg, F. & Hartman, L. (2020). ‘It’s all about art!’ Crossing borders of academia and arts practice in an arts-integrated educational project in South Africa. In C. Svendler Nielsen & S. Burridge (Eds.), Dancing across borders: Perspectives on dance, young people and change (pp.17-30). Routledge.
Svendler Nielsen, C., Samuel, G.M., Wilson, L. & Vedel, K.A. (2020). ‘Seeing’ and ‘being seen’: An embodied and culturally sensitive arts-integrated pedagogy creating enriched conditions for learning in multi-cultural schools. International Journal of Education and the Arts, 21(2), 1-23. http://doi.org/10.26209/ijea21n2
Svendler Nielsen, C. & Samuel, G.M. (2019). Intercultural teaching and learning in dance and visual arts: Co-creating an artistic-educational space among South African children and artist-educators from Cape Town and Copenhagen. International Journal of Critical Pedagogy, 10(1), 98-117.
Winther, H. (2024). Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, 8(1), 21. [4]. https://tidsskrift.dk/FPPU/issue/view/10960/2192
Winther, H. (2023). The happiest hour in the week: Memory Dance and Dance Movement Therapy for elderly people living with dementia. I S. Burridge, & C. Svendler Nielsen (red.), Dance On!: Dancing Through Life (s. 216-225). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003307624-32
Winther, H., Johansen, M., & Baumgarten, L. G. (2023). Moving Families - bevægelse og leg i en terapeutisk setting. I H. Winther, J. Toft, & S. Køppe (red.), Kunst, Krop og Terapi (s. 307-326). Hans Reitzels Forlag.
Winther, H., Toft, J., & Køppe, S. (red.) (2023). Kunst, Krop og Terapi. Hans Reitzels Forlag.344s.
Winther, H. (2023). Danseterapi (DMT) - når livet er i bevægelse. I H. Winther, J. Toft, & S. Køppe (red.), Kunst, Krop og Terapi (s. 51-82). Hans Reitzels Forlag. Contribution to and edition of research-based book.
Winther, H., & Højlund Larsen, M. (2022). Moving Leaders: What insights do experienced leaders develop by training the language of the body through a combination of dance and phenomenological-inspired leadership stories? Organizational Aesthetics, 11(1), 159-179. https://oa.journals.publicknowledgeproject.org/index.php/oa/article/view/271
Winther, H. (2022). "You are too hot to be a researcher": Dancing with performative social science. I K. Jones (red.), Doing Performative Social Science: Creativity in Doing Research and Reaching Communities (s. 221-233). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003187745-23
Winther, H., & Berg, M. S. (2021). Kunstnerisk baserede forskningsmetoder: Om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter. idrottsforum.org, 1-18. https://idrottsforum.org/winther-berg210531/
Winther, H. (2018). Dancing days with young people: An art-based coproduced research film on embodied leadership, creativity, and innovative education. International Journal of Qualitative Methods, 17(1 (Special Issue: Exploring Innovations in Elicitation Methods), 1-10. https://doi.org/10.1177/1609406918789330
Winther, H., Grøntved, S. N., Graversen, E. K., & Ilkjær, I. (2015). The dancing nurses and the language of the body: Training somatic awareness, bodily communication, and embodied professional competence in nurse education. Journal of Holistic Nursing, 33(3), 182-192. https://doi.org/10.1177/0898010114561063
Winther, H. (2013). Praktikerforskning. I L. F. Thing, & L. S. Ottesen (red.), Metoder i Idrætsforskning (s. 156-173). København: Munksgaard.
Winther, H. (2011). Praksisfortællinger. I S. Glasdam (red.), Bachelorprojekter inden for det Sundhedsfaglige Område: Indblik i Videnskabelige Metoder (s. 193-200). København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck.
Winther, H. (2010). The mothers: Life and death in dance therapeutic processes in Dansergia. Body, Movement and Dance in Psychotherapy: An International Journal for Theory, Research and Practice, 5(2), 171-184. https://doi.org/10.1080/17432970902917950
Winther, H. (2009). Bevægelsespsykologi: Kroppens sprog og bevægelsens psykologi med udgangspunkt i danseterapiformen Dansergia. Institut for Idræt, Københavns Universitet. Ph.d. afhandling.
Winther, H. (2008). Body Contact and Body Language: Moments of Personal Development and Social and Cultural Learning Processes in Movement Psychology and Education. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 9(2). Art. 63. (2008, September 24) Retrieved from http://www.qualitative-research.net/fqs-texte/2-08/08-2-63-e.htm
Winther, H., & Stelter, R. (2008). Gypsy or hedgehog? Movement, energy and change in dance therapeutic processes in Dansergia. Body, Movement and Dance in Psychotherapy.
Kontakt
Lektor Helle Winther
Lektor Charlotte Svendler Nielsen