Gymnastikundervisning på bacheloruddannelserne i idræt i et figurationssociologisk perspektiv

I dette projekt undersøges gymnastikundervisningen på bacheloruddannelserne i idræt på danske universiteter, samt hvordan undervisningen spiller sammen med den praksis, de studerende møder i deres arbejdsliv - særligt i gymnasieskolen.
Gymnastikundervisning

 

  • Hvordan undervises der i gymnastik på bacheloruddannelserne i idræt i Danmark og hvorfor?

  • Hvordan spiller undervisningen sammen med den praksis, de studerende møder i deres arbejdsliv - særligt i gymnasieskolen?

 

 

 

 

 

Gymnastik har historisk set spillet en stor rolle i dannelsen af idrætsfaget i Danmark. I dag er gymnastikken (redskabsaktiviteter) stadig en central del af de fælles mål for idrætsfaget i folkeskolen, men i gymnasiet er gymnastikken en valgfri aktivitet, der kan indgå som en del af færdighedsområdet ”klassiske og nye idrætter”.

På de fire danske universiteter der udbyder bacheloruddannelser i idræt (AU, AAU, KU, SDU) indgår gymnastikken som en del af studieordningen, men det er forskelligt, hvor stor vægt fagområdet har. Der findes ikke en universelt anerkendt definition af gymnastik, men det vil især være redskabsaktiviteter, der er i fokus i denne undersøgelse. 

Projektets formål er at undersøge, hvordan der undervises der i gymnastik på bacheloruddannelserne i idræt på danske universiteter og hvorfor, samt hvordan undervisningen spiller sammen med den praksis, de studerende møder i deres arbejdsliv - særligt i gymnasieskolen.

Dette undersøges med et kombineret sociologisk og pædagogisk perspektiv og med teoretisk inspiration fra Norbert Elias. I projektet anvendes kvalitative forskningsmetoder (bl.a. interview, observationer og dokumentanalyse).

Udover at bidrage med specifik viden om gymnastikundervisningen på idrætsuddannelserne er det også målet, at projektets resultater kan bidrage med viden om forbindelsen mellem teori og praksis i idrætsundervisningen, forskningsbaseret undervisning i idrætspraksis og forbindelsen mellem universitetsuddannelse og arbejdsmarkedets behov.

Projektet startede i oktober 2020 og forventes afsluttet ultimo 2025. Efterhånden som der publiceres artikler om projektet, vil de fremgå her på siden.

 

 

Involverede i projektet

Navn Titel Telefon E-mail
Andorra Lynn Jensen Ph.d.-studerende +4535322429 E-mail
Charlotte Svendler Nielsen Lektor +4535320830 E-mail
Laila Ottesen Lektor +4535321741 E-mail

Støttet af

Institut for Idræt og Ernæring.

Projektperiode: 2020 - 2025.

Kontakt

Andorra Lynn Jensen
Ph.d. studerende