TEMA
Bevægelse, læring og social forandring
Dette tema fokuserer på, hvordan idræt/bevægelse herunder især elementer fra dans, leg og kampkunst kan støtte lærings-, udviklings- og identitetsprocesser hos børn, unge, voksne, ældre og sårbare målgrupper.
Her fokuseres der på, hvordan der kan arbejdes med bevægelse som udviklende læringspotentiale og pædagogisk tilgang i dagtilbud, skole og ungdomsuddannelser.
Vi undersøger også, hvordan der kan arbejdes med de fysiske, psykiske, følelsesmæssige og socialt udviklende dimensioner af den kropslige læring i andre bevægelsesmæssige kontekster.
Her tematiseres især betydningen af bevægelsesglæde, bevægelsesmestring, følelseshåndtering, flow og fællesskab samt idrættens betydning for inklusion, anerkendelse og kønsidentitet.
Forskningsprojekter
Udviklingsprocesser for unge og voksne med cerebral parese gennem resiliensbaserede sociale tilpassede idræts- og bevægelsesindsatser.
Afhandlingen tager fat i det overordnede emne: bevægelsesfællesskaber for mennesker med handicap. Mere konkret har ph.d.'en til hensigt at undersøge og belyse hvad unge og voksne med cerebral parese oplever, når de deltager sammen med ligestillede i en række sociale, nye og udfordrende aktiviteter i en fire-dag-lang sports camp.
Tilmed undersøger afhandlingen hvilke udviklingsprocesser der viser sig hos deltagerne på baggrund af deltagelse heri.
Støttet af
Innovationsfonden
Elsass Fonden
Kontakt
Mie Maar Andersen, mma@videnomhandicap.dk