Mærk Cirkus: En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Mærk Cirkus : En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser. / Degerbøl, Stine Klein.

København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 267 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Degerbøl, SK 2016, Mærk Cirkus: En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser. Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, København.

APA

Degerbøl, S. K. (2016). Mærk Cirkus: En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser. København: Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Degerbøl SK. Mærk Cirkus: En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser. København: Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 267 s.

Author

Degerbøl, Stine Klein. / Mærk Cirkus : En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser. København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 267 s.

Bibtex

@phdthesis{f5d5d9eba51549169cc09020913aaa02,
title = "M{\ae}rk Cirkus: En Unders{\o}gelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige L{\ae}reprocesser",
abstract = "Afhandlingen baserer sig p{\aa} et empirisk arbejde, der fandt sted i tre perioder {\`a} to uger fordelt overet skole{\aa}r p{\aa} Artistlinien p{\aa} Akademiet for Ut{\ae}mmet Kreativitet (AFUK) i K{\o}benhavn (DK) medseks deltagende nycirkus artistelever. En initierende nysgerrighed var at forst{\aa} elevernes kropsligel{\ae}reprocesser, og til d{\'e}t viste det sig n{\o}dvendigt at udvikle nye forskningsmetoder for at kunneskabe en s{\aa}dan indsigt, derfor er unders{\o}gelsens forskningssp{\o}rgsm{\aa}l: Hvordan kan kunstneriskorienterede forskningsmetoder udvikles med det form{\aa}l at skabe indsigt i nycirkus artisteleverskropslige l{\ae}reprocesser?Der er blevet udviklet en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi, der har udm{\o}ntet sig imetodiske afpr{\o}vninger. Metodologien er gennemg{\aa}ende i den fulde forskningsproces: B{\aa}de im{\o}det med eleverne samt i bearbejdning, analyse og formidlingen af deres fort{\ae}llinger. Derafpr{\o}ves og udvikles fire forbundne tilgange: En sanselig, en visuel, en narrativ og en audiovisuel.Hver tilgang kommer til udtryk med forskellig betoning i forskellige dele af forskningsprocessen.Hertil er desuden udviklet to analytiske modeller relateret til henholdsvis interviewmaterialet og detaudiovisuelle materiale. Unders{\o}gelsen og dens resultater ligger i forl{\ae}ngelse af og {\o}nsker atbidrage til p{\ae}dagogisk orienteret Arts-Based Research samt f{\ae}nomenologisk orienteret forskning ikropslige l{\ae}reprocesser og humanistisk-samfundsvidenskabelig forskning i cirkus.Konklusionen er, at en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi {\aa}bner op for en mangfoldighedaf muligheder for at unders{\o}ge kropslige l{\ae}reprocesser, samt at formidle dem som skrevne ogaudiovisuelle fort{\ae}llinger. De udviklede forskningsmetoder synes velegnede til at skabe indsigt ikropslige l{\ae}reprocesser ved at im{\o}dekomme denne gruppe, der har valgt en kropslig-kunstneriskuddannelse. De udviklede metodiske tilgange skaber indsigt i nycirkus artistelevers kropsligel{\ae}reprocesser ved at finde og fremh{\ae}ve f{\ae}nomener som kropslige m{\o}der, udmattelse, kamp ogfrihed.Den udviklede metodologi og de metodiske tilgange kan t{\ae}nkes at kunne anvendes til unders{\o}gelseaf blandt andet cirkus, dans, bev{\ae}gelse og idr{\ae}t samt andre praksisser, hvor kroppen er central.Herudover kan unders{\o}gelsens resultater t{\ae}nkes at indg{\aa} i forskning i andreuddannelser/l{\ae}ringskontekster, blandt andet h{\aa}ndv{\ae}rksfag og professionsuddannelser.",
author = "Degerb{\o}l, {Stine Klein}",
note = "CURIS 2017 NEXS 089",
year = "2016",
language = "Dansk",
publisher = "Institut for Idr{\ae}t og Ern{\ae}ring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Mærk Cirkus

T2 - En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser

AU - Degerbøl, Stine Klein

N1 - CURIS 2017 NEXS 089

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Afhandlingen baserer sig på et empirisk arbejde, der fandt sted i tre perioder à to uger fordelt overet skoleår på Artistlinien på Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK) i København (DK) medseks deltagende nycirkus artistelever. En initierende nysgerrighed var at forstå elevernes kropsligelæreprocesser, og til dét viste det sig nødvendigt at udvikle nye forskningsmetoder for at kunneskabe en sådan indsigt, derfor er undersøgelsens forskningsspørgsmål: Hvordan kan kunstneriskorienterede forskningsmetoder udvikles med det formål at skabe indsigt i nycirkus artisteleverskropslige læreprocesser?Der er blevet udviklet en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi, der har udmøntet sig imetodiske afprøvninger. Metodologien er gennemgående i den fulde forskningsproces: Både imødet med eleverne samt i bearbejdning, analyse og formidlingen af deres fortællinger. Derafprøves og udvikles fire forbundne tilgange: En sanselig, en visuel, en narrativ og en audiovisuel.Hver tilgang kommer til udtryk med forskellig betoning i forskellige dele af forskningsprocessen.Hertil er desuden udviklet to analytiske modeller relateret til henholdsvis interviewmaterialet og detaudiovisuelle materiale. Undersøgelsen og dens resultater ligger i forlængelse af og ønsker atbidrage til pædagogisk orienteret Arts-Based Research samt fænomenologisk orienteret forskning ikropslige læreprocesser og humanistisk-samfundsvidenskabelig forskning i cirkus.Konklusionen er, at en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi åbner op for en mangfoldighedaf muligheder for at undersøge kropslige læreprocesser, samt at formidle dem som skrevne ogaudiovisuelle fortællinger. De udviklede forskningsmetoder synes velegnede til at skabe indsigt ikropslige læreprocesser ved at imødekomme denne gruppe, der har valgt en kropslig-kunstneriskuddannelse. De udviklede metodiske tilgange skaber indsigt i nycirkus artistelevers kropsligelæreprocesser ved at finde og fremhæve fænomener som kropslige møder, udmattelse, kamp ogfrihed.Den udviklede metodologi og de metodiske tilgange kan tænkes at kunne anvendes til undersøgelseaf blandt andet cirkus, dans, bevægelse og idræt samt andre praksisser, hvor kroppen er central.Herudover kan undersøgelsens resultater tænkes at indgå i forskning i andreuddannelser/læringskontekster, blandt andet håndværksfag og professionsuddannelser.

AB - Afhandlingen baserer sig på et empirisk arbejde, der fandt sted i tre perioder à to uger fordelt overet skoleår på Artistlinien på Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK) i København (DK) medseks deltagende nycirkus artistelever. En initierende nysgerrighed var at forstå elevernes kropsligelæreprocesser, og til dét viste det sig nødvendigt at udvikle nye forskningsmetoder for at kunneskabe en sådan indsigt, derfor er undersøgelsens forskningsspørgsmål: Hvordan kan kunstneriskorienterede forskningsmetoder udvikles med det formål at skabe indsigt i nycirkus artisteleverskropslige læreprocesser?Der er blevet udviklet en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi, der har udmøntet sig imetodiske afprøvninger. Metodologien er gennemgående i den fulde forskningsproces: Både imødet med eleverne samt i bearbejdning, analyse og formidlingen af deres fortællinger. Derafprøves og udvikles fire forbundne tilgange: En sanselig, en visuel, en narrativ og en audiovisuel.Hver tilgang kommer til udtryk med forskellig betoning i forskellige dele af forskningsprocessen.Hertil er desuden udviklet to analytiske modeller relateret til henholdsvis interviewmaterialet og detaudiovisuelle materiale. Undersøgelsen og dens resultater ligger i forlængelse af og ønsker atbidrage til pædagogisk orienteret Arts-Based Research samt fænomenologisk orienteret forskning ikropslige læreprocesser og humanistisk-samfundsvidenskabelig forskning i cirkus.Konklusionen er, at en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi åbner op for en mangfoldighedaf muligheder for at undersøge kropslige læreprocesser, samt at formidle dem som skrevne ogaudiovisuelle fortællinger. De udviklede forskningsmetoder synes velegnede til at skabe indsigt ikropslige læreprocesser ved at imødekomme denne gruppe, der har valgt en kropslig-kunstneriskuddannelse. De udviklede metodiske tilgange skaber indsigt i nycirkus artistelevers kropsligelæreprocesser ved at finde og fremhæve fænomener som kropslige møder, udmattelse, kamp ogfrihed.Den udviklede metodologi og de metodiske tilgange kan tænkes at kunne anvendes til undersøgelseaf blandt andet cirkus, dans, bevægelse og idræt samt andre praksisser, hvor kroppen er central.Herudover kan undersøgelsens resultater tænkes at indgå i forskning i andreuddannelser/læringskontekster, blandt andet håndværksfag og professionsuddannelser.

UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99122565307005763

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Mærk Cirkus

PB - Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet

CY - København

ER -

ID: 174399072