Mærk Cirkus: En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Standard
Mærk Cirkus : En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser. / Degerbøl, Stine Klein.
København : Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 267 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Mærk Cirkus
T2 - En Undersøgelse af Kunstnerisk Orienterede Forskningsmetoder til Belysning af Nycirkus Artistelevers Kropslige Læreprocesser
AU - Degerbøl, Stine Klein
N1 - CURIS 2017 NEXS 089
PY - 2016
Y1 - 2016
N2 - Afhandlingen baserer sig på et empirisk arbejde, der fandt sted i tre perioder à to uger fordelt over et skoleår på Artistlinien på Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK) i København (DK) med seks deltagende nycirkus artistelever. En initierende nysgerrighed var at forstå elevernes kropslige læreprocesser, og til dét viste det sig nødvendigt at udvikle nye forskningsmetoder for at kunneskabe en sådan indsigt, derfor er undersøgelsens forskningsspørgsmål: Hvordan kan kunstnerisk orienterede forskningsmetoder udvikles med det formål at skabe indsigt i nycirkus artistelevers kropslige læreprocesser?Der er blevet udviklet en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi, der har udmøntet sig i metodiske afprøvninger. Metodologien er gennemgående i den fulde forskningsproces: Både i mødet med eleverne samt i bearbejdning, analyse og formidlingen af deres fortællinger. Der afprøves og udvikles fire forbundne tilgange: En sanselig, en visuel, en narrativ og en audiovisuel. Hver tilgang kommer til udtryk med forskellig betoning i forskellige dele af forskningsprocessen.Hertil er desuden udviklet to analytiske modeller relateret til henholdsvis interviewmaterialet og detaudiovisuelle materiale. Undersøgelsen og dens resultater ligger i forlængelse af og ønsker atbidrage til pædagogisk orienteret Arts-Based Research samt fænomenologisk orienteret forskning ikropslige læreprocesser og humanistisk-samfundsvidenskabelig forskning i cirkus.Konklusionen er, at en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi åbner op for en mangfoldighedaf muligheder for at undersøge kropslige læreprocesser, samt at formidle dem som skrevne ogaudiovisuelle fortællinger. De udviklede forskningsmetoder synes velegnede til at skabe indsigt ikropslige læreprocesser ved at imødekomme denne gruppe, der har valgt en kropslig-kunstneriskuddannelse. De udviklede metodiske tilgange skaber indsigt i nycirkus artistelevers kropsligelæreprocesser ved at finde og fremhæve fænomener som kropslige møder, udmattelse, kamp ogfrihed.Den udviklede metodologi og de metodiske tilgange kan tænkes at kunne anvendes til undersøgelseaf blandt andet cirkus, dans, bevægelse og idræt samt andre praksisser, hvor kroppen er central.Herudover kan undersøgelsens resultater tænkes at indgå i forskning i andreuddannelser/læringskontekster, blandt andet håndværksfag og professionsuddannelser.
AB - Afhandlingen baserer sig på et empirisk arbejde, der fandt sted i tre perioder à to uger fordelt over et skoleår på Artistlinien på Akademiet for Utæmmet Kreativitet (AFUK) i København (DK) med seks deltagende nycirkus artistelever. En initierende nysgerrighed var at forstå elevernes kropslige læreprocesser, og til dét viste det sig nødvendigt at udvikle nye forskningsmetoder for at kunneskabe en sådan indsigt, derfor er undersøgelsens forskningsspørgsmål: Hvordan kan kunstnerisk orienterede forskningsmetoder udvikles med det formål at skabe indsigt i nycirkus artistelevers kropslige læreprocesser?Der er blevet udviklet en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi, der har udmøntet sig i metodiske afprøvninger. Metodologien er gennemgående i den fulde forskningsproces: Både i mødet med eleverne samt i bearbejdning, analyse og formidlingen af deres fortællinger. Der afprøves og udvikles fire forbundne tilgange: En sanselig, en visuel, en narrativ og en audiovisuel. Hver tilgang kommer til udtryk med forskellig betoning i forskellige dele af forskningsprocessen.Hertil er desuden udviklet to analytiske modeller relateret til henholdsvis interviewmaterialet og detaudiovisuelle materiale. Undersøgelsen og dens resultater ligger i forlængelse af og ønsker atbidrage til pædagogisk orienteret Arts-Based Research samt fænomenologisk orienteret forskning ikropslige læreprocesser og humanistisk-samfundsvidenskabelig forskning i cirkus.Konklusionen er, at en narrativ og kropslig-kunstnerisk metodologi åbner op for en mangfoldighedaf muligheder for at undersøge kropslige læreprocesser, samt at formidle dem som skrevne ogaudiovisuelle fortællinger. De udviklede forskningsmetoder synes velegnede til at skabe indsigt ikropslige læreprocesser ved at imødekomme denne gruppe, der har valgt en kropslig-kunstneriskuddannelse. De udviklede metodiske tilgange skaber indsigt i nycirkus artistelevers kropsligelæreprocesser ved at finde og fremhæve fænomener som kropslige møder, udmattelse, kamp ogfrihed.Den udviklede metodologi og de metodiske tilgange kan tænkes at kunne anvendes til undersøgelseaf blandt andet cirkus, dans, bevægelse og idræt samt andre praksisser, hvor kroppen er central.Herudover kan undersøgelsens resultater tænkes at indgå i forskning i andreuddannelser/læringskontekster, blandt andet håndværksfag og professionsuddannelser.
UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/fbp0ps/alma99122565307005763
UR - https://nexs.ku.dk/english/research-files/phd/phd-2017/Stine-Degerbol_phd-web.pdf
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Mærk Cirkus
PB - Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
CY - København
ER -
ID: 174399072