Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Kan man bruge børns kreative tegninger og billeder som empiri? Kan man transformere sine forskningsdata til en koncert med levende musik og sang? Kan man lave en forskningsfilm eller en forelæsning som et teaterstykke, performance eller en dans? En billedkunstudstilling som præsentation af forskningsdata? Arts-based research (ABR), arts-based educational research (ABER) og Performative Social Science er en kreativ og innovativ bølge inden for kvalitativ og narrativt inspireret forskning, som igennem de seneste 30- 40 år har fået stor international gennemslagskraft og opmærksomhed. Også i Norden har det nu fået vind i sejlene på både universiteter og professionsuddannelser. Dette oplæg handler om, hvordan kreative og kunstnerisk inspirerede forskningstilgange kan bruges i bachelor-, speciale- og forskningsprojekter på mangfoldige uddannelser. Vi beskriver, hvad kunstnerisk baserede forskningsmetoder er og giver både nationale og internationale eksempler på, hvordan man kan anvende poesi, musik, dans, drama, billedkunst og film som kreative forskningsmetoder. Herunder hvordan kunst kan anvendes som enten undersøgelses- og formidlingsmetode eller forskningsfelt. Disse metoder gør det muligt at involvere både hjerte, sind og krop hos børn, unge og voksne. Dermed åbnes en særlig mulighed for udforskning af kropslighed, sanselighed og levede erfaringer, som kan være svære at indfange udelukkende igennem sprog. Det gælder især i forskning, som undersøger lære- være- og udviklingsprocesser i idræt og bevægelse eller projekter, der har fokus mere generelle relationelle og læringsmæssige problemstillinger. Vi lægger også op til en diskussion om, hvorfor det kan være meningsfuldt at inddrage kunstnerisk og æstetisk inspirerede forskningsmetoder på både idrætsuddannelser og professionsuddannelser - herunder også opmærksomheden på at arbejde med stor etisk bevidsthed. Oplægget bygger på nedenstående artikler, samt på vores egne erfaringer med at bruge kunstneriske metoder i både bachelor og specialeprojekter- og forskning. 
OriginalsprogDansk
Publikationsdato12 nov. 2021
Antal sider2
StatusUdgivet - 12 nov. 2021
BegivenhedBRIDGING - Movement, Creativity and Research: Dansk bevægelses- og idrætspædagogisk forskningsnetværk - Brandbjerg Højskole, Jelling
Varighed: 11 nov. 2021 → …
https://bridging.nu/konference/

Konference

KonferenceBRIDGING - Movement, Creativity and Research
LokationBrandbjerg Højskole
ByJelling
Periode11/11/2021 → …
Internetadresse

Bibliografisk note

CURIS 2021 NEXS 346

ID: 284636868