Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab. / Winther, Helle; Grøntved, Susanne Næsgaard.

I: idrottsforum.org, 02.06.2020, s. 1-18.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Winther, H & Grøntved, SN 2020, 'Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab', idrottsforum.org, s. 1-18. <https://idrottsforum.org/winther-grontved200602/>

APA

Winther, H., & Grøntved, S. N. (2020). Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab. idrottsforum.org, 1-18. https://idrottsforum.org/winther-grontved200602/

Vancouver

Winther H, Grøntved SN. Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab. idrottsforum.org. 2020 jun. 2;1-18.

Author

Winther, Helle ; Grøntved, Susanne Næsgaard. / Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab. I: idrottsforum.org. 2020 ; s. 1-18.

Bibtex

@article{1cf73f8a3e5241d68ea3df0abff8f76c,
title = "Dans p{\aa} sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforl{\o}b med fokus p{\aa} kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab",
abstract = "Allerede i de f{\o}rste sekunders m{\o}de mellem patient og sygeplejerske taler begge parter kroppens sprog. Kroppen er altid i bev{\ae}gelse som en stille eller stormfuld dans. Altid signalerende, sansende og kommunikerende gennem spejling, {\o}jenkontakt, ber{\o}ring og rytmisk og f{\o}lelsesm{\ae}ssig afstemning. Kroppens sprog har stor betydning for kontakt, tillid og lederskab i sundhedsprofessionel praksis. Ny forskning viser endvidere, at kroppens sprog kan tr{\ae}nes. Igennem bev{\ae}gelse, dans, inquiry og praksisn{\ae}re teorib{\aa}rne refleksioner. Alligevel er kroppen og ikke mindst bev{\ae}gelsen ofte overset i professionelle og uddannelsesm{\ae}ssige sammenh{\ae}nge. Det g{\ae}lder ogs{\aa} sygeplejerskeuddannelsen p{\aa} trods af, at det ofte kropsn{\ae}re m{\o}de med s{\aa}rbare patienter stiller store krav til, at sygeplejersken b{\aa}de kan rumme egne f{\o}lelser og er i stand til at l{\ae}se og forst{\aa} patientens ofte udelukkende sanselige kommunikation. Denne omsorgskundskab kan erhverves gennem {\aa}relang erfaring. Samtidig kan denne dimension af sygeplejegerningen v{\ae}re overv{\ae}ldende for unge sygeplejestuderende. Sp{\o}rgsm{\aa}let er derfor, om kommende sygeplejerskers professionalitet kan tr{\ae}nes gennem en fornyet og kollektiv opm{\ae}rksomhed p{\aa} kropslighed, sanselighed og kommunikation i sygeplejerskeuddannelsen, og om denne bevidsthed kan l{\ae}res gennem bev{\ae}gelse og dans.UC Diakonissestiftelsen, Sygeplejerskeuddannelsen i K{\o}benhavn og Institut for Idr{\ae}t og Ern{\ae}ring K{\o}benhavns Universitet har igennem flere {\aa}r sammen unders{\o}gt, hvordan undervisningsforl{\o}b, der kombinerer teori, bev{\ae}gelsesforl{\o}b og et {\o}get fokus p{\aa} kroppens sprog i klinik kan v{\ae}re udviklende for unge sygeplejestuderendes professionspersonlighed. Resultaterne giver konkrete bud p{\aa}, hvordan uddannelsesinstitutioner og klinisk praksis kan arbejde meget konkret med en sv{\ae}rt tilg{\ae}ngelig, essentiel og altid n{\ae}rv{\ae}rende del af sygeplejefaget. Projektet har f{\aa}et b{\aa}de national og international opm{\ae}rksomhed, da det har innovative uddannelsespotentialer, der ogs{\aa} kan v{\ae}re inspirerende for andre uddannelsesm{\ae}ssige sammenh{\ae}nge.",
author = "Helle Winther and Gr{\o}ntved, {Susanne N{\ae}sgaard}",
note = "CURIS 2020 NEXS 192",
year = "2020",
month = jun,
day = "2",
language = "Dansk",
pages = "1--18",
journal = "idrottsforum.org",
issn = "1652-7224",
publisher = "Malmoe Hoegskola * Institutionen foer Idrottvetenskap",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Dans på sygeplejerskeuddannelserne? Innovative uddannelses- og klinikforløb med fokus på kroppens sprog, egenkontakt, kommunikation og lederskab

AU - Winther, Helle

AU - Grøntved, Susanne Næsgaard

N1 - CURIS 2020 NEXS 192

PY - 2020/6/2

Y1 - 2020/6/2

N2 - Allerede i de første sekunders møde mellem patient og sygeplejerske taler begge parter kroppens sprog. Kroppen er altid i bevægelse som en stille eller stormfuld dans. Altid signalerende, sansende og kommunikerende gennem spejling, øjenkontakt, berøring og rytmisk og følelsesmæssig afstemning. Kroppens sprog har stor betydning for kontakt, tillid og lederskab i sundhedsprofessionel praksis. Ny forskning viser endvidere, at kroppens sprog kan trænes. Igennem bevægelse, dans, inquiry og praksisnære teoribårne refleksioner. Alligevel er kroppen og ikke mindst bevægelsen ofte overset i professionelle og uddannelsesmæssige sammenhænge. Det gælder også sygeplejerskeuddannelsen på trods af, at det ofte kropsnære møde med sårbare patienter stiller store krav til, at sygeplejersken både kan rumme egne følelser og er i stand til at læse og forstå patientens ofte udelukkende sanselige kommunikation. Denne omsorgskundskab kan erhverves gennem årelang erfaring. Samtidig kan denne dimension af sygeplejegerningen være overvældende for unge sygeplejestuderende. Spørgsmålet er derfor, om kommende sygeplejerskers professionalitet kan trænes gennem en fornyet og kollektiv opmærksomhed på kropslighed, sanselighed og kommunikation i sygeplejerskeuddannelsen, og om denne bevidsthed kan læres gennem bevægelse og dans.UC Diakonissestiftelsen, Sygeplejerskeuddannelsen i København og Institut for Idræt og Ernæring Københavns Universitet har igennem flere år sammen undersøgt, hvordan undervisningsforløb, der kombinerer teori, bevægelsesforløb og et øget fokus på kroppens sprog i klinik kan være udviklende for unge sygeplejestuderendes professionspersonlighed. Resultaterne giver konkrete bud på, hvordan uddannelsesinstitutioner og klinisk praksis kan arbejde meget konkret med en svært tilgængelig, essentiel og altid nærværende del af sygeplejefaget. Projektet har fået både national og international opmærksomhed, da det har innovative uddannelsespotentialer, der også kan være inspirerende for andre uddannelsesmæssige sammenhænge.

AB - Allerede i de første sekunders møde mellem patient og sygeplejerske taler begge parter kroppens sprog. Kroppen er altid i bevægelse som en stille eller stormfuld dans. Altid signalerende, sansende og kommunikerende gennem spejling, øjenkontakt, berøring og rytmisk og følelsesmæssig afstemning. Kroppens sprog har stor betydning for kontakt, tillid og lederskab i sundhedsprofessionel praksis. Ny forskning viser endvidere, at kroppens sprog kan trænes. Igennem bevægelse, dans, inquiry og praksisnære teoribårne refleksioner. Alligevel er kroppen og ikke mindst bevægelsen ofte overset i professionelle og uddannelsesmæssige sammenhænge. Det gælder også sygeplejerskeuddannelsen på trods af, at det ofte kropsnære møde med sårbare patienter stiller store krav til, at sygeplejersken både kan rumme egne følelser og er i stand til at læse og forstå patientens ofte udelukkende sanselige kommunikation. Denne omsorgskundskab kan erhverves gennem årelang erfaring. Samtidig kan denne dimension af sygeplejegerningen være overvældende for unge sygeplejestuderende. Spørgsmålet er derfor, om kommende sygeplejerskers professionalitet kan trænes gennem en fornyet og kollektiv opmærksomhed på kropslighed, sanselighed og kommunikation i sygeplejerskeuddannelsen, og om denne bevidsthed kan læres gennem bevægelse og dans.UC Diakonissestiftelsen, Sygeplejerskeuddannelsen i København og Institut for Idræt og Ernæring Københavns Universitet har igennem flere år sammen undersøgt, hvordan undervisningsforløb, der kombinerer teori, bevægelsesforløb og et øget fokus på kroppens sprog i klinik kan være udviklende for unge sygeplejestuderendes professionspersonlighed. Resultaterne giver konkrete bud på, hvordan uddannelsesinstitutioner og klinisk praksis kan arbejde meget konkret med en svært tilgængelig, essentiel og altid nærværende del af sygeplejefaget. Projektet har fået både national og international opmærksomhed, da det har innovative uddannelsespotentialer, der også kan være inspirerende for andre uddannelsesmæssige sammenhænge.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 1

EP - 18

JO - idrottsforum.org

JF - idrottsforum.org

SN - 1652-7224

ER -

ID: 242783374