Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet. / Schubart, Malene Hannibal; Ottsen, Camilla; Svendler Nielsen, Charlotte.

I: idrottsforum.org, Nr. 06.03.2024, 06.03.2024, s. 1-20.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Schubart, MH, Ottsen, C & Svendler Nielsen, C 2024, 'Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet', idrottsforum.org, nr. 06.03.2024, s. 1-20. <https://idrottsforum.org/wp-content/uploads/2024/03/schubartetal240306.pdf>

APA

Schubart, M. H., Ottsen, C., & Svendler Nielsen, C. (2024). Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet. idrottsforum.org, (06.03.2024), 1-20. https://idrottsforum.org/wp-content/uploads/2024/03/schubartetal240306.pdf

Vancouver

Schubart MH, Ottsen C, Svendler Nielsen C. Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet. idrottsforum.org. 2024 mar. 6;(06.03.2024):1-20.

Author

Schubart, Malene Hannibal ; Ottsen, Camilla ; Svendler Nielsen, Charlotte. / Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet. I: idrottsforum.org. 2024 ; Nr. 06.03.2024. s. 1-20.

Bibtex

@article{da46883bdcfe4620a95b1d3a6e0e35c0,
title = "Almen Kropsforst{\aa}else: En kropsligheds- og bev{\ae}gelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet",
abstract = "Denne artikel pr{\ae}senterer en unders{\o}gelse af, hvilken betydning et {\o}get fokus p{\aa} kropsligheds- og bev{\ae}gelsesorienteret dannelse i gymnasiet kan have for unge mennesker, og hvordan idr{\ae}tsfaglighed kan v{\ae}re med til at skabe rum herfor. I l{\o}bet af undervisningstimer, hvor en helhedsorienteret bev{\ae}gelsespraksis kaldet Almen Kropsforst{\aa}else blev udviklet og afpr{\o}vet, unders{\o}gte vi elevers oplevelser med at fokusere p{\aa} krop og bev{\ae}gelse. I artiklen pr{\ae}senteres uddrag fra empiri, der er indsamlet i form af {\textquoteright}lived experience descriptions{\textquoteright} (oplevelsesbeskrivelser) og {\textquoteright}close observations{\textquoteright} (n{\ae}re observationer). Empirien fortolkes med et henholdsvis krops- og bev{\ae}gelsesf{\ae}nomenologisk perspektiv ved hj{\ae}lpe af begreber beskrevet af Maurice Merleau-Ponty og Maxine Sheets-Johnstone og et sociologisk perspektiv med begreber fra Hartmut Rosa.Med afs{\ae}t i elevernes beskrivelser, finder vi grundlag for at pege p{\aa}, hvad det kunne betyde at etablere et rum i gymnasiet, hvor der er plads til ro, kropslige oplevelser og et holistisk bev{\ae}gelsesorienteret fokus. Ved at vende opm{\ae}rksomheden mod kroppen, kan eleverne opleve erfaringer med det Sheets-Johnstone beskriver som I can, hvilket betyder at eleverne opdager og udvikler deres handlemuligheder. Ved at opbygge elevernes repetoire af I can, kan ogs{\aa} deres sense of agency, i betydningen at de gennem kropslige erfaringer opbygger en f{\o}lelse af sig selv som handlekraftige individer, styrkes. Samtidig ser vi, at Almen Kropsforst{\aa}else skaber rum og rammer i elevernes hverdag, hvori de kan m{\ae}rke og tr{\ae}ne deres evner til at opleve resonans i betydningen en relationsmodus, hvori subjekt og verden gensidigt ber{\o}rer og transformerer hinanden, som en modv{\ae}gt til det accelererende samfund, de lever i.Ved at afpr{\o}ve Almen Kropsforst{\aa}else som en del af idr{\ae}tsfagets indhold har vi i unders{\o}gelsen fokuseret p{\aa}, hvordan idr{\ae}tsfaget som kontekst kan bidrage til et {\o}get fokus p{\aa} den oplevelsesm{\ae}ssige dimension af krop og bev{\ae}gelse i unge menneskers liv. Med afs{\ae}t heri {\aa}bner denne artikel op for videre forskning i, hvordan vi fremover kan tilg{\aa} ungdommens dannelse s{\aa}vel som trivsel med et mere helhedsorienteret perspektiv.",
author = "Schubart, {Malene Hannibal} and Camilla Ottsen and {Svendler Nielsen}, Charlotte",
year = "2024",
month = mar,
day = "6",
language = "Dansk",
pages = "1--20",
journal = "idrottsforum.org",
issn = "1652-7224",
publisher = "Malmoe Hoegskola * Institutionen foer Idrottvetenskap",
number = "06.03.2024",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Almen Kropsforståelse: En kropsligheds- og bevægelsesorienteret tilgang til dannelse i gymnasiet

AU - Schubart, Malene Hannibal

AU - Ottsen, Camilla

AU - Svendler Nielsen, Charlotte

PY - 2024/3/6

Y1 - 2024/3/6

N2 - Denne artikel præsenterer en undersøgelse af, hvilken betydning et øget fokus på kropsligheds- og bevægelsesorienteret dannelse i gymnasiet kan have for unge mennesker, og hvordan idrætsfaglighed kan være med til at skabe rum herfor. I løbet af undervisningstimer, hvor en helhedsorienteret bevægelsespraksis kaldet Almen Kropsforståelse blev udviklet og afprøvet, undersøgte vi elevers oplevelser med at fokusere på krop og bevægelse. I artiklen præsenteres uddrag fra empiri, der er indsamlet i form af ’lived experience descriptions’ (oplevelsesbeskrivelser) og ’close observations’ (nære observationer). Empirien fortolkes med et henholdsvis krops- og bevægelsesfænomenologisk perspektiv ved hjælpe af begreber beskrevet af Maurice Merleau-Ponty og Maxine Sheets-Johnstone og et sociologisk perspektiv med begreber fra Hartmut Rosa.Med afsæt i elevernes beskrivelser, finder vi grundlag for at pege på, hvad det kunne betyde at etablere et rum i gymnasiet, hvor der er plads til ro, kropslige oplevelser og et holistisk bevægelsesorienteret fokus. Ved at vende opmærksomheden mod kroppen, kan eleverne opleve erfaringer med det Sheets-Johnstone beskriver som I can, hvilket betyder at eleverne opdager og udvikler deres handlemuligheder. Ved at opbygge elevernes repetoire af I can, kan også deres sense of agency, i betydningen at de gennem kropslige erfaringer opbygger en følelse af sig selv som handlekraftige individer, styrkes. Samtidig ser vi, at Almen Kropsforståelse skaber rum og rammer i elevernes hverdag, hvori de kan mærke og træne deres evner til at opleve resonans i betydningen en relationsmodus, hvori subjekt og verden gensidigt berører og transformerer hinanden, som en modvægt til det accelererende samfund, de lever i.Ved at afprøve Almen Kropsforståelse som en del af idrætsfagets indhold har vi i undersøgelsen fokuseret på, hvordan idrætsfaget som kontekst kan bidrage til et øget fokus på den oplevelsesmæssige dimension af krop og bevægelse i unge menneskers liv. Med afsæt heri åbner denne artikel op for videre forskning i, hvordan vi fremover kan tilgå ungdommens dannelse såvel som trivsel med et mere helhedsorienteret perspektiv.

AB - Denne artikel præsenterer en undersøgelse af, hvilken betydning et øget fokus på kropsligheds- og bevægelsesorienteret dannelse i gymnasiet kan have for unge mennesker, og hvordan idrætsfaglighed kan være med til at skabe rum herfor. I løbet af undervisningstimer, hvor en helhedsorienteret bevægelsespraksis kaldet Almen Kropsforståelse blev udviklet og afprøvet, undersøgte vi elevers oplevelser med at fokusere på krop og bevægelse. I artiklen præsenteres uddrag fra empiri, der er indsamlet i form af ’lived experience descriptions’ (oplevelsesbeskrivelser) og ’close observations’ (nære observationer). Empirien fortolkes med et henholdsvis krops- og bevægelsesfænomenologisk perspektiv ved hjælpe af begreber beskrevet af Maurice Merleau-Ponty og Maxine Sheets-Johnstone og et sociologisk perspektiv med begreber fra Hartmut Rosa.Med afsæt i elevernes beskrivelser, finder vi grundlag for at pege på, hvad det kunne betyde at etablere et rum i gymnasiet, hvor der er plads til ro, kropslige oplevelser og et holistisk bevægelsesorienteret fokus. Ved at vende opmærksomheden mod kroppen, kan eleverne opleve erfaringer med det Sheets-Johnstone beskriver som I can, hvilket betyder at eleverne opdager og udvikler deres handlemuligheder. Ved at opbygge elevernes repetoire af I can, kan også deres sense of agency, i betydningen at de gennem kropslige erfaringer opbygger en følelse af sig selv som handlekraftige individer, styrkes. Samtidig ser vi, at Almen Kropsforståelse skaber rum og rammer i elevernes hverdag, hvori de kan mærke og træne deres evner til at opleve resonans i betydningen en relationsmodus, hvori subjekt og verden gensidigt berører og transformerer hinanden, som en modvægt til det accelererende samfund, de lever i.Ved at afprøve Almen Kropsforståelse som en del af idrætsfagets indhold har vi i undersøgelsen fokuseret på, hvordan idrætsfaget som kontekst kan bidrage til et øget fokus på den oplevelsesmæssige dimension af krop og bevægelse i unge menneskers liv. Med afsæt heri åbner denne artikel op for videre forskning i, hvordan vi fremover kan tilgå ungdommens dannelse såvel som trivsel med et mere helhedsorienteret perspektiv.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 1

EP - 20

JO - idrottsforum.org

JF - idrottsforum.org

SN - 1652-7224

IS - 06.03.2024

ER -

ID: 385029887