"Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- Joergensen et al_Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift_2018_Aargang 13(24)_55-68
Forlagets udgivne version, 924 KB, PDF-dokument
Universitetsuddannelsen i idræt integrerer læring af praktiske kompetencer og akademisk faglig fordybelse. I denne artikel præsenterer vi ”authentic microteaching” som model, hvor medbestemmelse og formidlingsdimensionen indgår som centrale fokusområder i vores undervisning. Vores empiriske erfaringer med at udvikle modellen samt det lærings- og uddannelsesstrategiske sigte beskrives med udgangspunkt i et specifikt kursus, hvor vores studerende via små trefasede forløb bevæger sig fra at være deltagere i undervisning til selv at være formidlere af det faglige indhold i virkelighedsnære undervisnings-situationer. I første fase introduceres de studerende til praksisområdet i korte forløb tilrettelagt af universitetets undervisere, mens anden fase tager udgangspunkt i ”reciprocal peer teaching”, hvor de studerende underviser hinanden og udvikler deres egen praksis organiseret ud fra ”microteaching”-modellen. Tredje fase inkluderer korte undervisningsforløb med elever fra gymnasieskolen som deltagere i virkelighedsnære situationer ud fra ”autenthic pedagogy” og tilhørende refleksionspapirer (mini-underviserportfolier) som parallel fordybelsesaktivitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 13 |
Udgave nummer | 24 |
Sider (fra-til) | 55-68 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1901-5089 |
Status | Udgivet - 2018 |
Bibliografisk note
CURIS 2018 NEXS 093
Links
- https://tidsskrift.dk/dut/article/view/96782/153486
Forlagets udgivne version
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 192456964