Bevægelse og livsduelighed for personer med udviklingshandicap
Projektet er tværvidenskabeligt og anvender både naurvidenskabelige og humanistisk/samfundsvidenskabelige metoder, til at svare på det overordnede forskningsspørgsmål:
Kan et 40 ugers intenst og varieret idrætstilbud skabe en positiv og markant forandring i livsduelighed og sundhed for personer med udviklingshandicap?
International forskning viser, at mennesker med udviklingshandicap har fysiske, psykiske og sociale udfordringer og derfor øget risiko for ensomhed og marginalisering.
Rapporten ”Sundhedstilstanden blandt voksne med udviklingshæmning” (Statens Institut for Folkesundhed), viser derudover at personer med udviklingshandicap dør 14.5 år tidligere end den generelle befolkning.
I Danmark lever op mod 50.000 mennesker med et udviklingshandicap. Idræt og bevægelse kan være et middel til at forbedre målgruppens livsduelighed og sundhed.
Idrætsskolen – for voksne med Udviklingshandicap er et dagtilbud for personer med et psykisk udviklingshandicap. Eleverne er personer med forskellige grader af udviklingshandicap, eksempelvis personer med Downs syndrom, personer på autismespektret og Cerebral Parese (der i enkelte tilfælde kan forsage psykisk udviklingshandicap), og repræsenterer dermed en gruppe med en bred vifte af udfordringer.
Idrætsskolens vigtigste opgave er at løfte elevernes kompetenceniveau og at gøre dem til endnu mere livsduelige individer.
Skolen anvender mange forskellige former for idræt og socialt samvær igennem et 40 uger langt undervisningsforløb, til at opnå dette.
Dette projekt undersøger om forløbet med meningsfuld deltagelse i forskellige idrætsaktiviteter kan skabe positiv udvikling for personer med udviklingshandicap.
Projektet er tværvidenskabeligt og anvender både naurvidenskabelige og humanistisk/samfundsvidenskabelige metoder, til at svare på det overordnede forskningsspørgsmål:
Kan et 40 ugers intenst og varieret idrætstilbud skabe en positiv og markant forandring i livsduelighed og sundhed for personer med udviklingshandicap?
Ved at anvende Idrætsskolen for Voksne med Udviklingshandicap som genstandsfelt, opnås de optimale forudsætninger for at undersøge hvordan målgruppen responderer på et veltilrettelagt og langvarigt idrætsforløb.
Elevernes udvikling bliver undersøgt på 3 overordnede områder; kognitive-motoriske aspekter, sundhedsstatus og det psyko-sociale perspektiv.
Vi forventer at projektet vil kunne dokumentere om idrætten kan øge livsdueligheden for mennesker med udviklingshandicap.
Vi forventer at projektets konklusioner kan anvendes til anbefalinger til gavn for målgruppen som helhed.
Højberg, L. M., Lundbye-Jensen, J., & Wienecke, J. (2023). Visuomotor skill learning in young adults with Down syndrome. Research in Developmental Disabilities, 138, [104535].
Højberg, L. M., Helge, E. W., Pingel, J., & Wienecke, J. (2022). The health effects of 14 weeks of physical activity in a real-life setting for adults with intellectual disabilities. Translational Sports Medicine, 2022, [6817318].
Olvhøj, R., Jensen, T. K., Wienecke, J., & Winther, H. (2022). Dream team – team sports in a community of adults with intellectual disability: How can participation in team sports develop the social competencies of people with intellectual disability? Sport in Society, 25(10), 2162-2177.
Involverede i projektet
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Helle Winther | Lektor - forfremmelsesprogrammet | +4535320806 | |
Jacob Wienecke | Lektor | +4535327346 |
Samarbejde
Projekt er et samarbejde mellem Københavns Universitet og Idrætsskolen for Voksne med Udviklingshandicap.
Kontakt
Jacob Wienecke
Lektor, ph.d.
Helle Winther
Lektor ph.d.
Laurits Munk Højberg
Videnskabelig assistent