Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis. / Winther, Helle.

I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, Bind 8, Nr. 1, 4, 2024, s. 21-29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Winther, H 2024, 'Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis', Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, bind 8, nr. 1, 4, s. 21-29. <https://tidsskrift.dk/FPPU/issue/view/10960/2192>

APA

Winther, H. (2024). Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, 8(1), 21-29. [4]. https://tidsskrift.dk/FPPU/issue/view/10960/2192

Vancouver

Winther H. Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 2024;8(1):21-29. 4.

Author

Winther, Helle. / Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis. I: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 2024 ; Bind 8, Nr. 1. s. 21-29.

Bibtex

@article{4fa48a1581184ec18ba6d178befc06a0,
title = "Kroppens sprog- om s{\aa}rbarhed, mod og {\aa}benhjertet lederskab i p{\ae}dagogisk praksis",
abstract = "Denne artikel giver indsigt i, hvorfor og hvordan kroppen har betydning for kommunikation og lederskab i p{\ae}dagogisk praksis. Igennem artiklen udfoldes et kalejdoskop af teoretiske begreber og praksisn{\ae}re fort{\ae}llinger. En bev{\ae}gelsespsykologisk tilgang til kommunikation og lederskab kan {\aa}bne for en {\o}get opm{\ae}rksomhed p{\aa} det f{\o}lelsesm{\ae}ttede sprog, herunder vigtigheden af, at den professionelle kan bevare en kropsligt forankret ro. Her kan opm{\ae}rksomheden p{\aa} p{\ae}da-gogisk takt og professionspersonlig ledelseskompetence v{\ae}re med til at give b{\o}rn og unge en oplevelse af at blive m{\o}dt. Fort{\ae}llingerne favner betydningsfulde {\o}jeblikke og s{\ae}tter is{\ae}r fokus p{\aa} sammenh{\ae}ngen mellem s{\aa}rbarhed, mod og {\aa}benhjertet lederskab. Form{\aa}let er at {\aa}bne for undren, genkendelse og refleksion.",
author = "Helle Winther",
year = "2024",
language = "Dansk",
volume = "8",
pages = "21--29",
journal = "Forskning i P{\ae}dagogers Profession og Uddannelse",
issn = "2446-2810",
publisher = "P{\ae}dagoguddannelsens Ledernetv{\ae}rk",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Kroppens sprog- om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis

AU - Winther, Helle

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Denne artikel giver indsigt i, hvorfor og hvordan kroppen har betydning for kommunikation og lederskab i pædagogisk praksis. Igennem artiklen udfoldes et kalejdoskop af teoretiske begreber og praksisnære fortællinger. En bevægelsespsykologisk tilgang til kommunikation og lederskab kan åbne for en øget opmærksomhed på det følelsesmættede sprog, herunder vigtigheden af, at den professionelle kan bevare en kropsligt forankret ro. Her kan opmærksomheden på pæda-gogisk takt og professionspersonlig ledelseskompetence være med til at give børn og unge en oplevelse af at blive mødt. Fortællingerne favner betydningsfulde øjeblikke og sætter især fokus på sammenhængen mellem sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab. Formålet er at åbne for undren, genkendelse og refleksion.

AB - Denne artikel giver indsigt i, hvorfor og hvordan kroppen har betydning for kommunikation og lederskab i pædagogisk praksis. Igennem artiklen udfoldes et kalejdoskop af teoretiske begreber og praksisnære fortællinger. En bevægelsespsykologisk tilgang til kommunikation og lederskab kan åbne for en øget opmærksomhed på det følelsesmættede sprog, herunder vigtigheden af, at den professionelle kan bevare en kropsligt forankret ro. Her kan opmærksomheden på pæda-gogisk takt og professionspersonlig ledelseskompetence være med til at give børn og unge en oplevelse af at blive mødt. Fortællingerne favner betydningsfulde øjeblikke og sætter især fokus på sammenhængen mellem sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab. Formålet er at åbne for undren, genkendelse og refleksion.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 8

SP - 21

EP - 29

JO - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

JF - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

SN - 2446-2810

IS - 1

M1 - 4

ER -

ID: 388833590