You must embrace the teachers!

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Efter 8 år med en skolereform, der kræver 45 minutters bevægelse dagligt, er bevægelsens rolle i skolen blevet langt mere nuanceret (1,2). Active School projektet mellem Institut for Idræt og Ernæring og Københavns Professionshøjskole undersøger hvordan man kan skabe varige ændringer i læreres og pædagogers anvendelse af bevægelse i skolen, og skal munde ud i et RCT-studie af to forskellige nyudviklede interventioner med bevægelse for 2.-4. klasse.
Udviklingsdelen er inspireret af en design-based research tilgang (3–5). Her involveres lærere, pædagoger, videnspersoner i forskningsprocessen. I designet trækkes der på forskning inden for hhv. embodied learning og excercise & cognition, som to forskellige forklaringsmekanismer for, hvordan bevægelse kan påvirke læring.
Når man designer interventioner til komplekse systemer, som fx skolen, er det vigtigt, at man så tidligt i processen som muligt, får kendskab til og involverer nøglepersoner, her lærere, pædagoger og ledelse (6) og er i øjenhøjde med dem. Vi må omfavne dem og deres vilkår, og inddrage dem i udviklingen af interventioner til deres virkelighed. Her er der både et aspekt i den rolle de kan spille i et forskningsprojekt og i deres hverdag, som vi designer interventionerne til.
Projektet anvender mangeartede kvalitative metoder til at inddrage pædagoger og lærere, for at skabe et 360 graders blik på målgruppen og deres hverdag. Kreative elementer anvendes primært i de enkelte processer for at fremme dialog og åbenhed. Det være sig billeder (7), skriveprocesser og praksisworkshops (8). Der præsenteres kort tanker om anvendelse af webinarer og sms-feedback (9) i den videres forskningsproces. Der lægges op til en diskussion af, hvordan vi fremadrettet i projektet kan omfavne nøglepersonerne metodisk, så både de og forskningen finder mening og udvikling i at arbejde sammen.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato12 nov. 2021
Antal sider2
StatusUdgivet - 12 nov. 2021
BegivenhedBRIDGING - Movement, Creativity and Research: Dansk bevægelses- og idrætspædagogisk forskningsnetværk - Brandbjerg Højskole, Jelling
Varighed: 11 nov. 2021 → …
https://bridging.nu/konference/

Konference

KonferenceBRIDGING - Movement, Creativity and Research
LokationBrandbjerg Højskole
ByJelling
Periode11/11/2021 → …
Internetadresse

Bibliografisk note

CURIS 2021 NEXS 345

ID: 284407950