Transformative dialoger som resonansrelation: Ledelse med fokus på værdier

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan være en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - også benævnt som første generations coaching - er meget sjældent egnet som ledelsesinstrument. Dette, da første generations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens målsætninger eller problemløsningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en målsætning på medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare ønsker om medarbejderens udvikling.
Dette kapitel præsenterer et alternativ til første generations coaching, nemlig ”coaching” som transformativ dialog, som resonansrelation, der til syvende og sidst giver mulighed for nyerkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative samtaler går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Her er dialogparterne resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk lederskab og phronesis, beroende på en sanselighed, dyd og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab.
OriginalsprogDansk
TitelLedelse i sociale processer : Relationer, resonans og responsivitet
RedaktørerLone Hersted
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Publikationsdato2020
StatusUdgivet - 2020

ID: 232976305