Dans med unge

Dette projekt undersøger, hvordan kreative, innovative og udfordrende dansekurser både kan understøtte universitetsstuderendes dansekompetencer og deres pædagogiske bevidsthed, kropslige lederskab og eksistentielle dannelsesprocesser, da det er vigtigt i forhold til deres kommende professionalitet som idrætsundervisere.

Dans

Projektet bevægelsespsykologisk funderede læringsmetoder kan også give inspiration til andre uddannelsesområder.

 

Winther, H. (2020). Let's move: Embodiment, leadership, and dance in education. I M. B. Tin, F. Telseth, J. O. Tangen, & R. Giulianotti (red.), The Nordic Model and Physical Culture (s. 51-67). Routledge. Routledge Research in Sport, Culture and Society.

Winther, H. (2018). Dancing days with young people: An art-based coproduced research film on embodied leadership, creativity, and innovative education. International Journal of Qualitative Methods17(1 (Special Issue: Exploring Innovations in Elicitation Methods)), 1-10.

 

Dokumentarfilm om undervisning på Institut for Idræt og Ernæring

Filmen "Dansedage med Unge" følger 1 underviser, 21 studerende og 200 gymnasielever igennem et innovativt og udfordrende undervisningsforløb, der har fokus på dans, kreativitet, krop og lederskab.

Se en 1 minuts teaser til filmen her

 
Alle gymnasieelever i Danmark skal undervises i dans og bevægelse. Det kan være et stort og udfordrende område at undervise i. Idrætsstuderende har kun kort tid til at lære at undervise i dans.

Dokumentarfilmen "Dansedage med Unge" følger 1 underviser, 21 studerende og 200 gymnasielever. Filmen varer 12 minutter og er skabt i et samarbejde mellem filminstruktør Helle Toft Jensen og lektor Helle Winther.

 

 

 

Finansiering

Fonden for entreprenørskab

Spor Media

Projektperiode: 2018 - 2025.

Kontakt

Forskningsleder lektor Helle Winther