Dans med unge

Dette projekt undersøger, hvordan kreative, innovative og udfordrende dansekurser både kan understøtte universitetsstuderendes dansekompetencer og deres pædagogiske bevidsthed, kropslige lederskab og eksistentielle dannelsesprocesser, da det er vigtigt i forhold til deres kommende professionalitet som idrætsundervisere.

Dans

Projektet bevægelsespsykologisk funderede læringsmetoder kan også give inspiration til andre uddannelsesområder.

Dokumentarfilm om undervisning på Institut for Idræt og Ernæring

Filmen "Dansedage med Unge" følger 1 underviser, 21 studerende og 200 gymnasielever igennem et innovativt og udfordrende undervisningsforløb, der har fokus på dans, kreativitet, krop og lederskab.

Se en 1 minuts teaser til filmen her

 
Alle gymnasieelever i Danmark skal undervises i dans og bevægelse. Det kan være et stort og udfordrende område at undervise i. Idrætsstuderende har kun kort tid til at lære at undervise i dans.

Dokumentarfilmen "Dansedage med Unge" følger 1 underviser, 21 studerende og 200 gymnasielever. Filmen varer 12 minutter og er skabt i et samarbejde mellem filminstruktør Helle Toft Jensen og lektor Helle Winther.

 

 

 

 

Winther, H. (2020). Let's move: Embodiment, leadership, and dance in education. I M. B. Tin, F. Telseth, J. O. Tangen, & R. Giulianotti (red.), The Nordic Model and Physical Culture (s. 51-67). Routledge. Routledge Research in Sport, Culture and Society.

Winther, H. (2018). Dancing days with young people: An art-based coproduced research film on embodied leadership, creativity, and innovative education. International Journal of Qualitative Methods17(1 (Special Issue: Exploring Innovations in Elicitation Methods)), 1-10.

 

Finansiering

Fonden for entreprenørskab

Spor Media

Projektperiode: 2018 - 2024.

Kontakt

Lektor Helle Winther