MOVEOUT
En undersøgelse af effekter af udeskole
I MOVEOUT vil vi undersøge, hvilken effekt fem timers udeskole om ugen har på børns bevægelse, samt mekanismerne bag. Dermed vil vi få større klarhed over, hvilke pædagogikker og metoder i udeskole, der øger bevægelse for børn og unge i folkeskolen.
- At undersøge, hvilken effekt fem timers udeskole om ugen har på børns bevægelse, skolemotivation, trivsel og faglige præstation.
- At undersøge hvilke pædagogiske aktiviteter der fører til hvilke effekter.
Bliver folkeskolens ældste elever gladere for at gå i skole, når nogle timer foregår udendørs? Bevæger de sig mere? Og kan det øge det faglige niveau? Det er tre vigtige spørgsmål som undersøges i MOVEOUT projektet.
Med genåbningen af skolerne under COVID-19-pandemien fik udeundervisning øget opmærksomhed, da mere undervisning skulle foregå udendørs for at minimere smitterisiko. I lyset af det aktuelle øgede behov for udeskole er det håbet, at en mere sikker viden om udeskoles effekter på bevægelse, trivsel og faglige niveau kan understøtte denne fremgang, og hvis muligt mobilisere en yderligere opskalering
Udeskole er en betegnelse for faglig undervisning, der regelmæssigt og over længere tid gennemføres uden for skolens bygninger. Det involverer ofte bevægelse og leg i skolens nærmiljø og grønne omgivelser. I udeskole går målet om bedre sundhed og trivsel for flere, hånd i hånd med skolers kerneopgave om læring og alsidig udvikling. Der er dermed et stærkt samspil mellem uddannelses- og sundhedssektoren.
I MOVEOUT deltager 30 skoler med en eller flere klasser på 4. til 10. klassetrin. De 30 skoler bliver via lodtrækning tilfældigt opdelt, således at klasser på 15 skoler bliver udtrukket til over et år at praktisere udeskole fem timer om ugen, samtidig med at klasser på de øvrige 15 skoler har en mere traditionel skoledag uden regelmæssig udeundervisning.
Dette giver mulighed for at undersøge udeskolens overordnede betydning for elevernes daglige fysiske aktivitet, trivsel og faglige niveau. Derudover undersøger man også hvilken betydning de anvendte pædagogiske metoder og undervisningsformer har for bl.a. børnenes bevægelse og motivation for fysisk aktivitet.
MOVEOUT bygger videre på erfaringer og forskningsresultater, som blev skabt i forskningsprojektet TEACHOUT, hvis kerneelement var at implementere udeskole i ét skoleår, fem timer om ugen, fordelt på 1-2 undervisningsgange.
Publikationer
Bølling, M., Mygind, L., Elsborg, P., Melby, P. S., Barfod, K. S., Brønd, J. C., Klinker, C. D., Nielsen, G., & Bentsen, P. (2023). Efficacy and mechanisms of an education outside the classroom intervention on pupils’ health and education: the MOVEOUT study protocol. BMC Public Health, 23(1), 1825. DOI: 10.1186/s12889-023-16618-3
Ventura, A. (2023). Self-care e well-being a scuola, il progetto danese MOVEOUT. Journal of Health Care Education in Practice, 5(1), 37-48. DOI: 10.14658/PUPJ-jhcep-2023-1-5
Bølling, M., Barfod, K., Elsborg, P., Mygind, L., Mygind, E., Bentsen, P. & Præstholm, S. (2023). Udeskole der bevæger – Viden, inspiration og eksempler på undervisningsforløb. Steno Diabetes Center Copenhagen, VIA University College, Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Center for Børn og Natur & Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet.
Mikkelsen, Silje (2023). The association between intrinsic school motivation, Education Outside the Classroom, and physical activity in primary school students An explorative cross-sectional analysis of data from the MOVEOUT Study (Specialeafhandling). The University of Copenhagen, Faculty of Health and Medical Sciences.
Larsen, Laura Amalie Lystlund & Møller, Stine Lilje (2023). Udeskole – et trivselsfremmende tiltag? En undersøgelse af udeskole blandt børn på 6. til 9. klassetrin (Specialeafhandling). Sundhedsfremme og sundhedsstrategier, Roskilde Universitet.
Sværke, Victor Emil & Aaskilde-Schneider, Johanne (2023). Udeskole and Physical Activity (Bacheloropgave). University of Copenhagen, Department of Nutrition, Exercise and Sports.
Mikkelsen, S. (2023). Kan fysisk aktivitet fremme folkeskoleelevers skolemotivation, når de undervises uden for skolens bygninger? Børn i fysioterapi, 2, s. 25-27.
Involverede i projektet
Projektansvarlig
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Glen Nielsen | Lektor | +4535320869 |
Forskningsmedarbejdere
Navn | Titel | Institution |
---|---|---|
Mads Bølling | Ph.d., forsker | Sundhedsfremmeforskning, Steno Diabetes Center Copenhagen. |
Peter Elsborg | Forsker | Sundhedsfremmeforskning, Steno Diabetes Center Copenhagen og Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. |
Charlotte Demant Klinker | Seniorforsker og teamleder | Sundhedsfremmeforskning, Steno Diabetes Center Copenhagen. |
Peter Bentsen | Centerchef og adjungeret professor i udeskole og udepædagogik | Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns Universitet. |
Lærke Mygind | Forsker | Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital |
Karen Barfod | Forskningsleder, docent og ph.d. | Forskningscenter for pædagogik og dannelse, VIA University College |
Jan Christian Brønd | Lektor, ph.d. | Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet |
Neromie Fernando | Adjunkt | VIA University College |
Annamaria Ventura | Ekstern ph.d.-studerende | University of Bari Aldo Moro |
Silje Mikkelsen | Videnskabelige assistent | Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital |
Alberte Laura Oest Müllertz | Videnskabelige assistent | Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital |
Kontakt
Forsker og projektleder Mads Bølling
mads.boelling@regionh.dk