Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori.
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Dokumenter
- Corporate religion og Paulus' breve.
Forlagets udgivne version, 245 KB, PDF-dokument
Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundlægger og administrerende direktør af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans første Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af undersøgelsen fremgår det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz’ klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en række paralleller til Paulus’ breve, der godtgør, at Kundes forståelse og brug af religiøse forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen får rentabilitet, men mister sin evne til at modsige gældende værdisystemer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Religionsvidenskapeligt Tidsskrift |
Udgave nummer | 49 |
Sider (fra-til) | 29-47 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 0108-1993 |
Status | Udgivet - 2007 |
- Det Teologiske Fakultet - Paulus, Biblen
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 707863