Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Talentudvikling : Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling. / Sørensen, Jesper Winther; Hauge, Jesper; Wienecke, Jacob.

In: Forum for Idraet, Vol. 32, 2017, p. 13-26.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Sørensen, JW, Hauge, J & Wienecke, J 2017, 'Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling', Forum for Idraet, vol. 32, pp. 13-26. <https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/31961/29394>

APA

Sørensen, J. W., Hauge, J., & Wienecke, J. (2017). Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling. Forum for Idraet, 32, 13-26. https://tidsskrift.dk/forumforidraet/article/view/31961/29394

Vancouver

Sørensen JW, Hauge J, Wienecke J. Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling. Forum for Idraet. 2017;32:13-26.

Author

Sørensen, Jesper Winther ; Hauge, Jesper ; Wienecke, Jacob. / Talentudvikling : Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling. In: Forum for Idraet. 2017 ; Vol. 32. pp. 13-26.

Bibtex

@article{38605171a6244d74bfecde249a12e2f7,
title = "Talentudvikling: Erfaringer fra et talentudviklingsmilj{\o} med fokus p{\aa} skolegang og sportslig udvikling",
abstract = "50 timers ugentligt skolearbejde, er hvad gymnasierne forventer af deres elever, n{\aa}r b{\aa}de den skemalagte undervisning og hjemmearbejdet regnes med. For mange unge elite-atleter kan denne arbejdsbelastning v{\ae}re sv{\ae}r at f{\aa} til at g{\aa} op med en tr{\ae}ningsuge, der ofte beslagl{\ae}gger mere end 20 timer, n{\aa}r alle typer af tr{\ae}ning t{\ae}lles med. At mange af talenterne tilmed m{\aa} transportere sig langt mellem hjem, skole og tr{\ae}ning g{\o}r bare ondt v{\ae}rre, og de unge eliteud{\o}vere stilles derfor ofte overfor valget: Skal jeg passe min skole eller min tr{\ae}ning?For at im{\o}deg{\aa} denne problematik etableredes for mere end tyve {\aa}r siden TeamDanmark-ordningen, der p{\aa} udvalgte gymnasier, giver idr{\ae}tstalentfulde gymnasielever mulighed for at str{\ae}kke uddannelsen over fire {\aa}r i stedet for tre. Men er det ekstra {\aa}r n{\o}dvendigt, eller kan det have utilsigtede konsekvenser for eleverne at forl{\ae}nge skoletiden? Er der alternativer til den fire{\aa}rige TD-ordning? Denne artikel beskriver oprettelsen og udviklingen af talentudviklingsmilj{\o}et p{\aa} Stenhus Gymnasium i Holb{\ae}k og belyser, hvordan spillerne p{\aa} Stenhus Basketball College udvikler deres talent uden at g{\aa} p{\aa} kompromis i deres valg af ungdomsuddannelse.",
author = "S{\o}rensen, {Jesper Winther} and Jesper Hauge and Jacob Wienecke",
note = "CURIS 2017 NEXS 080",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "32",
pages = "13--26",
journal = "Forum for Idraet",
issn = "1904-2183",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Talentudvikling

T2 - Erfaringer fra et talentudviklingsmiljø med fokus på skolegang og sportslig udvikling

AU - Sørensen, Jesper Winther

AU - Hauge, Jesper

AU - Wienecke, Jacob

N1 - CURIS 2017 NEXS 080

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - 50 timers ugentligt skolearbejde, er hvad gymnasierne forventer af deres elever, når både den skemalagte undervisning og hjemmearbejdet regnes med. For mange unge elite-atleter kan denne arbejdsbelastning være svær at få til at gå op med en træningsuge, der ofte beslaglægger mere end 20 timer, når alle typer af træning tælles med. At mange af talenterne tilmed må transportere sig langt mellem hjem, skole og træning gør bare ondt værre, og de unge eliteudøvere stilles derfor ofte overfor valget: Skal jeg passe min skole eller min træning?For at imødegå denne problematik etableredes for mere end tyve år siden TeamDanmark-ordningen, der på udvalgte gymnasier, giver idrætstalentfulde gymnasielever mulighed for at strække uddannelsen over fire år i stedet for tre. Men er det ekstra år nødvendigt, eller kan det have utilsigtede konsekvenser for eleverne at forlænge skoletiden? Er der alternativer til den fireårige TD-ordning? Denne artikel beskriver oprettelsen og udviklingen af talentudviklingsmiljøet på Stenhus Gymnasium i Holbæk og belyser, hvordan spillerne på Stenhus Basketball College udvikler deres talent uden at gå på kompromis i deres valg af ungdomsuddannelse.

AB - 50 timers ugentligt skolearbejde, er hvad gymnasierne forventer af deres elever, når både den skemalagte undervisning og hjemmearbejdet regnes med. For mange unge elite-atleter kan denne arbejdsbelastning være svær at få til at gå op med en træningsuge, der ofte beslaglægger mere end 20 timer, når alle typer af træning tælles med. At mange af talenterne tilmed må transportere sig langt mellem hjem, skole og træning gør bare ondt værre, og de unge eliteudøvere stilles derfor ofte overfor valget: Skal jeg passe min skole eller min træning?For at imødegå denne problematik etableredes for mere end tyve år siden TeamDanmark-ordningen, der på udvalgte gymnasier, giver idrætstalentfulde gymnasielever mulighed for at strække uddannelsen over fire år i stedet for tre. Men er det ekstra år nødvendigt, eller kan det have utilsigtede konsekvenser for eleverne at forlænge skoletiden? Er der alternativer til den fireårige TD-ordning? Denne artikel beskriver oprettelsen og udviklingen af talentudviklingsmiljøet på Stenhus Gymnasium i Holbæk og belyser, hvordan spillerne på Stenhus Basketball College udvikler deres talent uden at gå på kompromis i deres valg af ungdomsuddannelse.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 32

SP - 13

EP - 26

JO - Forum for Idraet

JF - Forum for Idraet

SN - 1904-2183

ER -

ID: 174210102