ACTIVE SCHOOL
Projektets overordnede mål er at generere viden, som kan hjælpe lærere, skoleledere og elever med få det optimale ud af fysisk aktivitet, både hvad angår læring, men også andre mulige effekter, fx trivsel, motivation, fysisk og mental sundhed.
ACTIVE SCHOOL udvikler to skolebaserede fysisk aktivitetsinterventioner, baseret på videnskabelig evidens og i tæt samarbejde med lærere, skoleledere og lærerstuderende. Efterfølgende undersøges virkningerne af disse interventioner på faglig præstation, motivation og fysisk aktivitet i et stort RCT studie.
Projektet sigter på elever på 3. klassetrin.
ACTIVE SCHOOL baseres på to forskellige forskningsretninger, der begge omhandler bevægelse og fysisk aktivitets effekt på kognition og faglig præstation hos børn:
- Forskning i bevægelses-beriget læring (embodied learning/motor-enriched learning). Denne forskning bygger på teorier om, at når fagstof kropsliggøres, så forøges evnen til at genkalde det lærte. Dermed kan hukommelse og læreprocesser styrkes.
- Forskning i fysisk aktivitet og kognition. Her fokuseres især på kvantiteten i den fysiske aktivitet, uden kobling til den faglige opgave: Fokus er på systemiske fysiologiske forandringer, der kan fremme den faglige læring og kognitive præstation.
De to interventioner projektet skal udvikle, skabes i tæt samspil mellem lærere, studerende og forskere, og vil lægge sig op af de to forskningsretninger.
Begge interventioner sigter på at øge den fysiske aktivitet i skolen og faglig præstation. Ved at udvikle interventionerne i samarbejde med praksis, skræddersys interventionerne til slutbrugerne (lærere og pædagoger), da de udvikles, afprøves og pilottestes i den kontekst, de efterfølgende skal implementeres i. Projektet evaluerer også implementeringen af interventionerne, fx hvordan de modtages, hvordan de håndteres i praksis og hvordan skolen og skoleledelsen bakker op om dem.
De to interventioner er kaldt hhv. ”Move & Learn” og “Run, Jump & Fun”.
- ”Move & Learn – interventionen” vil bygge på bevægelses-beriget læring og består af undervisningsmetoder, hvor bevægelse kobles meningsfuldt til det faglige emne, fx i matematik og dansk. Kropsligt vil der både være helkrops-bevægelse, gestikuleren og fin/grov-motorik.
- ”Run, Jump & Fun – interventionen” vil overordnet set komme til at bestå af boldspil, dans og lege med trivsel og social interaktion i fokus. Aktiviteterne er med moderat til høj intensitet og er ikke koblet til noget fag.
ACTIVE SCHOOL er et forskningsprojekt med forskere fra Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Professionshøjskole, UC Lillebælt samt et internationalt videnskabeligt advisory board, med forskere fra Norge, Finland og USA. I projektet deltager en række projektskoler.
Jeppesen, L.S., Bugge, A., Smedegaard, S., Wienecke, J., Melcher, J.S., ‘Developing ACTIVE SCHOOL—The Design Process for Two School-Based Physical Activity Interventions’, Translational Journal of the ACSM. https://doi.org/10.1249/tjx.0000000000000251
Jeppesen, L.S., Damsgaard, L., Stolpe, M.N. Melcher, J.S., Wienecke, J., Nielsen, G., Smedegaard, S., Henriksen, A.H., Hansen, R.A., Hillman, C.H., Tammelin, T., Resaland, G.K., Daly Smith, A., Bugge, A. ‘Study protocol for the ACTIVE SCHOOL study investigating two different strategies of physical activity to improve academic performance in Schoolchildren’. BMC Pediatrics. https://doi.org/10.1186/s12887-024-04647-9
Involverede i projektet
Interne
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Wienecke, Jacob | Lektor | +4535327346 | |
Wulff-Abramsson, Andreas | Specialkonsulent | +4535336361 |
Eksterne
Navn | Institution | |
---|---|---|
Anna Bugge | Københavns Professionshøjskole | abug@kp.dk |