2. maj 2022

Lektor Henrik Roager modtager amerikansk pris for sin forskning om kost og tarmbakterier

PRIS

American Society for Nutrion Foundation har tildelt E.L.R. Stokstad Prisen til lektor Henrik Roager fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

E.L.R. Stokstad Prisen uddeles årligt af American Society for Nutrition Foundation til en forsker, som på et tidligt stadie i sin karriere har bedrevet fremragende forskning inden for ernæringsområdet.

Henrik Roager, der er lektor på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, modtager prisen som anerkendelse for hans forskning, der blandt andet omfatter, hvordan henholdsvis Ny Nordisk Kost, gluten-fri kost, fuldkornskost, middelhavskost og ikke mindst modermælk påvirker tarmbakterierne i henholdsvis voksne og spædbørn.

Roager
Foto: Tariq Mikkel Khan

”Jeg er utrolig glad og taknemmelig over at modtage denne anerkendelse og pris. En pris som afspejler mange års samarbejde med nogle fantastiske vejledere, samarbejdspartnere, studerende og kollegaer,” udtaler Henrik Roager.

”Prisen giver fornyet energi og motivation til at fortsætte vores forskning om tarmbakterier og kost til gavn for menneskers sundhed og velvære. Håbet er, at denne viden kan bruges til at udvikle nye fødevarer og strategier for mere personlig ernæring,” siger han.

Henrik Roager står på Institut for Idræt og Ernæring i spidsen for forskningsgruppen Ernæring, Tarmbakterier og Metabolomics.

Tildelingen af prisen er offentliggjort på American Society for Nutrition’s hjemmeside og fejres i forbindelse med Nutrition 2022 Live Online konferencen den 14.-16. juni 2022.