PLAYMORE
Play-Based Motor Cognitive Training for Improved Reading
Læsning er en kompleks færdighed, som har en essentiel rolle i det moderne samfund. Dog læser alle børn ikke lige godt, hvorfor det er vigtigt at undersøge potentielle strategier til at øge børns læseevner. Dette projekt ønsker at undersøge, hvordan legebaseret motorisk- og kognitiv træning kan forbedre læseevnen for børn.
Vores hypoteser er,
- at ved at udføre legebaseret motorisk- og kognitiv træning, kan det forbedre læseevnen hos børn,
- at den motoriske og kognitive aktivitet, hvor du bruger hele kroppen, giver de største effekter på læsning,
- at de akutte og langvarige effekter, skyldes ændringer i opmærksomhed og hukommelse, og at disse betingelser vil skyldes forskellige neurokognitive biomarkører.
Den nye skolereform fra 2014 fokuserer blandt andet på integrering af fysisk aktivitet i skoledagen med det formål at forbedre børnenes motivation og velvære, men det er også hensigten at fremme læringen hos børnene. Det er vigtigt for danske skolebørn, da en god uddannelse og opvækst skaber grundlaget for at klare sig godt i det moderne videns-samfund.
Tidligere studier har vist, at fysisk aktivitet kan have en gavnlig effekt for børns læring. Langt de fleste studier har undersøgt generel fysisk aktivitet i tidsmæssig nær relation til andre fag og fagligheder (fx matematik, læsning og stavning) og her finder man en positiv effekt på præstationen indenfor matematik, stavning og læsning.
Meget få studier har kombineret en tæt kobling imellem bevægelsen og det faglige element, der arbejdes med. Det vil sige, at man er fysisk aktiv og samtidig arbejder med faglige emner. Vi har tidligere gennemført et lignende studie hvor 1. klasses børn udførte grov-motoriske (helkrops-) aktiviteter integreret med matematik og her fandt vi en bedre effekt på matematikpræstationen sammenlignet med finmotoriske stillesiddende aktiviteter.
I matematikstudiet var fokus på, at børnenes aktivitetsniveau var lavt, men inkorporerede bevægelserne i læringsaktiviteterne. Børnene selvrapporterede, at det var sjovt at lave matematik på denne måde.
Henriksen, A. H., Topor, M. K., Hansen, R. A., Damsgaard, L., Nielsen, A-M. V., Wulff-Abramsson, A., & Wienecke, J.(2023). Virtual reality and embodied learning for improving letter-sound knowledge and attentional control in preschool children: A study protocol. Computers & Education: X Reality, 2, [100019].
Damsgaard, L., Nielsen, A. M. V., Topor, M. K., Hansen, R. A., Jensen, S. K., Markers, R. L., Gejl, A. K., Malling, A. S. B., & Wienecke, J. (2023). Embodied learning activities focusing on letter-sound knowledge increase spelling performance in 1st grade children with low and high reading ability. Educational Psychology Review, 35(3), [74].
Effects of 8 Weeks with Embodied Learning on 5–6-Year-Old Danish Children’s Pre-reading Skills and Word Reading Skills: the PLAYMORE Project, DK. Damsgaard, L., Nielsen, A. M. V., Gejl, A. K., Malling, A. S. B., Jensen, S. K., & Wienecke, J. (2022). Educational Psychology Review, 1-29.
Word Reading, Letter Knowledge, and Memory Skills in Danish Children (6-Year-Olds). Malling, A. S. B., Juul, H., Gejl, A. K., Damsgaard, L., Wienecke, J., & Nielsen, A. M. V. (2021). Scandinavian Journal of Educational Research, 1-16.
Motor-enriched encoding can improve Children’s early letter recognition. Damsgaard, L., Elleby, S. R., Gejl, A. K., Malling, A. S. B., Bugge, A., Lundbye-Jensen, J., ... & Wienecke, J., 2020, Frontiers in Psychology, 11.
Blot 10 minutters bevægelse gør elever bedre. Artikel af Pernille Mainz på Politiken.dk 25/11-2020. Kræver abonnement.
Motor-enriched learning for improving pre-reading and word recognition skills in preschool children aged 5-6 years - study protocol for the PLAYMORE randomized controlled trial Gejl, A. K., Malling, Anne Sofie Bøgh, Damsgaard, Linn, Veber-Nielsen, A. & Wienecke, Jacob, 2021, I : B M C Pediatrics. 21, 18 s., 2.
Involverede i projektet
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Jacob Wienecke | Lektor | +4535327346 | |
Rasmus Ahmt Rohde | Videnskabelig assistent |
Eleverne, Ellie og Adele, er nogle af de børn, som deltog i Playmore projektet. De fortæller om projektet og at bevægelse i danskundervisningen er sjovt.
I projektet deltog bl.a. også to idrætsstuderende, Jonathan og Ida, der fortæller om deres oplevelser med at koble bevægelse med danskundervisning.
Eleverne i 0.C fra Randersgade skole på Østerbro i København var nogle af de børn, der deltog i Playmore-projektet. Filmen giver et indblik i børnenes aktiviteter og de tre grupper, som de blev opdelt i; en finmotorisk gruppe, en grovmotorisk gruppe og en kontrolgruppe.
Samarbejde
Projektet er et tværvidenskabeligt samarbejde mellem forskere indenfor det læsefaglige, psykologiske og neurofysiologiske forskningsområder.
Kontakt
Jacob Wienecke
Lektor