Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Standard

Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter. / Winther, Helle; Berg, Mathias Sune.

2021. 14-15 Abstract from BRIDGING - Movement, Creativity and Research, Jelling.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Harvard

Winther, H & Berg, MS 2021, 'Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter', BRIDGING - Movement, Creativity and Research, Jelling, 11/11/2021 pp. 14-15. <https://drive.google.com/file/d/17dmZ13_3Q39Wl5LmsMnaV-3hSrKvn2HH/view>

APA

Winther, H., & Berg, M. S. (2021). Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter. 14-15. Abstract from BRIDGING - Movement, Creativity and Research, Jelling. https://drive.google.com/file/d/17dmZ13_3Q39Wl5LmsMnaV-3hSrKvn2HH/view

Vancouver

Winther H, Berg MS. Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter. 2021. Abstract from BRIDGING - Movement, Creativity and Research, Jelling.

Author

Winther, Helle ; Berg, Mathias Sune. / Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter. Abstract from BRIDGING - Movement, Creativity and Research, Jelling.2 p.

Bibtex

@conference{91b8d515c8074484936740c7bfe0c6e4,
title = "Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bev{\ae}gende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter",
abstract = "Kan man bruge b{\o}rns kreative tegninger og billeder som empiri? Kan man transformere sine forskningsdata til en koncert med levende musik og sang? Kan man lave en forskningsfilm eller en forel{\ae}sning som et teaterstykke, performance eller en dans? En billedkunstudstilling som pr{\ae}sentation af forskningsdata? Arts-based research (ABR), arts-based educational research (ABER) og Performative Social Science er en kreativ og innovativ b{\o}lge inden for kvalitativ og narrativt inspireret forskning, som igennem de seneste 30- 40 {\aa}r har f{\aa}et stor international gennemslagskraft og opm{\ae}rksomhed. Ogs{\aa} i Norden har det nu f{\aa}et vind i sejlene p{\aa} b{\aa}de universiteter og professionsuddannelser. Dette opl{\ae}g handler om, hvordan kreative og kunstnerisk inspirerede forskningstilgange kan bruges i bachelor-, speciale- og forskningsprojekter p{\aa} mangfoldige uddannelser. Vi beskriver, hvad kunstnerisk baserede forskningsmetoder er og giver b{\aa}de nationale og internationale eksempler p{\aa}, hvordan man kan anvende poesi, musik, dans, drama, billedkunst og film som kreative forskningsmetoder. Herunder hvordan kunst kan anvendes som enten unders{\o}gelses- og formidlingsmetode eller forskningsfelt. Disse metoder g{\o}r det muligt at involvere b{\aa}de hjerte, sind og krop hos b{\o}rn, unge og voksne. Dermed {\aa}bnes en s{\ae}rlig mulighed for udforskning af kropslighed, sanselighed og levede erfaringer, som kan v{\ae}re sv{\ae}re at indfange udelukkende igennem sprog. Det g{\ae}lder is{\ae}r i forskning, som unders{\o}ger l{\ae}re- v{\ae}re- og udviklingsprocesser i idr{\ae}t og bev{\ae}gelse eller projekter, der har fokus mere generelle relationelle og l{\ae}ringsm{\ae}ssige problemstillinger. Vi l{\ae}gger ogs{\aa} op til en diskussion om, hvorfor det kan v{\ae}re meningsfuldt at inddrage kunstnerisk og {\ae}stetisk inspirerede forskningsmetoder p{\aa} b{\aa}de idr{\ae}tsuddannelser og professionsuddannelser - herunder ogs{\aa} opm{\ae}rksomheden p{\aa} at arbejde med stor etisk bevidsthed. Opl{\ae}gget bygger p{\aa} nedenst{\aa}ende artikler, samt p{\aa} vores egne erfaringer med at bruge kunstneriske metoder i b{\aa}de bachelor og specialeprojekter- og forskning. ",
author = "Helle Winther and Berg, {Mathias Sune}",
note = "CURIS 2021 NEXS 346; BRIDGING - Movement, Creativity and Research : Dansk bev{\ae}gelses- og idr{\ae}tsp{\ae}dagogisk forskningsnetv{\ae}rk, BRIDGING 2021 ; Conference date: 11-11-2021",
year = "2021",
month = nov,
day = "12",
language = "Dansk",
pages = "14--15",
url = "https://bridging.nu/konference/",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Kunstnerisk baserede forskningsmetoder - om kreative og bevægende tilgange til bacheloropgaver, specialer og forskningsprojekter

AU - Winther, Helle

AU - Berg, Mathias Sune

N1 - CURIS 2021 NEXS 346

PY - 2021/11/12

Y1 - 2021/11/12

N2 - Kan man bruge børns kreative tegninger og billeder som empiri? Kan man transformere sine forskningsdata til en koncert med levende musik og sang? Kan man lave en forskningsfilm eller en forelæsning som et teaterstykke, performance eller en dans? En billedkunstudstilling som præsentation af forskningsdata? Arts-based research (ABR), arts-based educational research (ABER) og Performative Social Science er en kreativ og innovativ bølge inden for kvalitativ og narrativt inspireret forskning, som igennem de seneste 30- 40 år har fået stor international gennemslagskraft og opmærksomhed. Også i Norden har det nu fået vind i sejlene på både universiteter og professionsuddannelser. Dette oplæg handler om, hvordan kreative og kunstnerisk inspirerede forskningstilgange kan bruges i bachelor-, speciale- og forskningsprojekter på mangfoldige uddannelser. Vi beskriver, hvad kunstnerisk baserede forskningsmetoder er og giver både nationale og internationale eksempler på, hvordan man kan anvende poesi, musik, dans, drama, billedkunst og film som kreative forskningsmetoder. Herunder hvordan kunst kan anvendes som enten undersøgelses- og formidlingsmetode eller forskningsfelt. Disse metoder gør det muligt at involvere både hjerte, sind og krop hos børn, unge og voksne. Dermed åbnes en særlig mulighed for udforskning af kropslighed, sanselighed og levede erfaringer, som kan være svære at indfange udelukkende igennem sprog. Det gælder især i forskning, som undersøger lære- være- og udviklingsprocesser i idræt og bevægelse eller projekter, der har fokus mere generelle relationelle og læringsmæssige problemstillinger. Vi lægger også op til en diskussion om, hvorfor det kan være meningsfuldt at inddrage kunstnerisk og æstetisk inspirerede forskningsmetoder på både idrætsuddannelser og professionsuddannelser - herunder også opmærksomheden på at arbejde med stor etisk bevidsthed. Oplægget bygger på nedenstående artikler, samt på vores egne erfaringer med at bruge kunstneriske metoder i både bachelor og specialeprojekter- og forskning. 

AB - Kan man bruge børns kreative tegninger og billeder som empiri? Kan man transformere sine forskningsdata til en koncert med levende musik og sang? Kan man lave en forskningsfilm eller en forelæsning som et teaterstykke, performance eller en dans? En billedkunstudstilling som præsentation af forskningsdata? Arts-based research (ABR), arts-based educational research (ABER) og Performative Social Science er en kreativ og innovativ bølge inden for kvalitativ og narrativt inspireret forskning, som igennem de seneste 30- 40 år har fået stor international gennemslagskraft og opmærksomhed. Også i Norden har det nu fået vind i sejlene på både universiteter og professionsuddannelser. Dette oplæg handler om, hvordan kreative og kunstnerisk inspirerede forskningstilgange kan bruges i bachelor-, speciale- og forskningsprojekter på mangfoldige uddannelser. Vi beskriver, hvad kunstnerisk baserede forskningsmetoder er og giver både nationale og internationale eksempler på, hvordan man kan anvende poesi, musik, dans, drama, billedkunst og film som kreative forskningsmetoder. Herunder hvordan kunst kan anvendes som enten undersøgelses- og formidlingsmetode eller forskningsfelt. Disse metoder gør det muligt at involvere både hjerte, sind og krop hos børn, unge og voksne. Dermed åbnes en særlig mulighed for udforskning af kropslighed, sanselighed og levede erfaringer, som kan være svære at indfange udelukkende igennem sprog. Det gælder især i forskning, som undersøger lære- være- og udviklingsprocesser i idræt og bevægelse eller projekter, der har fokus mere generelle relationelle og læringsmæssige problemstillinger. Vi lægger også op til en diskussion om, hvorfor det kan være meningsfuldt at inddrage kunstnerisk og æstetisk inspirerede forskningsmetoder på både idrætsuddannelser og professionsuddannelser - herunder også opmærksomheden på at arbejde med stor etisk bevidsthed. Oplægget bygger på nedenstående artikler, samt på vores egne erfaringer med at bruge kunstneriske metoder i både bachelor og specialeprojekter- og forskning. 

UR - https://bridging.nu/konference/

M3 - Konferenceabstrakt til konference

SP - 14

EP - 15

T2 - BRIDGING - Movement, Creativity and Research

Y2 - 11 November 2021

ER -

ID: 284636868