27. januar 2021

Susanne Bügel udnævnes til professor

udnævnelse

Susanne Bügel tiltræder som professor indenfor ernærings- og sundhedsuddannelser ved Sektionen for klinisk og forebyggende ernæring på Institut for Idræt og Ernæring. Udnævnelsen sker for at styrke instituttets forskning i næringsstoffer og bæredygtige kostvaner.

Susanne BügelOmdrejningspunktet i professor Susanne Bügels forskning er mikronæringsstoffer og har primært haft fokus på indtag og biotilgængelighed  af mikronæringsstoffer fra forskellige kosttyper.

Både kostens sammensætning, tilberedning og produktionen kan have betydning for tilgængelighed af næringsstoffer og efter at have rundet især tilgængelighed af mikronæringsstoffer fra økologisk produceret kost, har professor Susanne Bügels forskning på det seneste mere fokus på den bæredygtige kost.

Klimaforandringer og det medfølgende behov for at gøre de nuværende kostvaner mere bæredygtige og evt. plantebaserede kan øge indtaget af nogle næringsstoffer, men også mindske indtaget af andre. Der er derfor behov for at udvikle mere viden om, hvordan vi sikrer, at disse forandringer ikke samtidig skader helbredet på grund af mangel på nogle næringsstoffer.

Udviklingen af det videnskabelige grundlag for sunde, bæredygtige kostvaner er afgørende for fremtidens samfund. Med udnævnelsen af professor Susanne Bugel styrker Institut for Idræt og Ernæring sin indsats for at udvikle forskning og uddannelse med kvalitet og betydning for samfundet.

For mere info kontakt venligst professor Susanne Bügel.