15. december 2021

Ny forskning undersøger om leg og bevægelse kan skabe selvværd, tryghed og fællesskab blandt flygtningebørn

bevægelse

Flygtningebørn er ofte både fysisk, psykisk, følelsesmæssigt og socialt udfordrede på grund af deres uforudsigelige livssituation. Det kan have alvorlige konsekvenser for deres sundhed, udvikling og trivsel. Forskningsprojektet ’On the Move’ undersøger derfor, hvordan leg og bevægelse kan skabe udvikling og understøtte selvværd, tryghed og fællesskab hos 10-15 årige flygtningebørn.

On the Move’ har stort skaleringspotentiale og kan udbredes til mindre børn, udsatte boligområder, samt til skoler og institutioner, der ønsker at fremme udsatte børns sunde udvikling, trivsel og inklusion.

On the Moves primære ressourcepersoner er ph.d.-studerende Maise Johansen og lektor, ph.d. Helle Winther, begge fra Institut for Idræt og Ernæring, samt Kasper Koch fra Røde Kors Asyl.

On the Move gennemføres i samarbejde med Røde Kors Asyl og DGI. Projektet er støttet med 5 mio. kr. af Novo Nordisk Fondens Komite for Børn, Sundhed og Bevægelse.