Tredje generations coaching: En guide til narrativ-samskabende teori og praksis

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

Vi lever i en tid af tumultagtige forandringer. Til forskel fra tidligere tiders sociale udviklingsprocesser påvirker dagens forandringer den enkelte i en sådan grad, at mange mennesker oplever en stigende rodløshed, der påvirker deres identitet og selvopfattelse. Vi mangler svar på mange af dagligdages spørgsmål, som vore forældre, læremestre, ledere og andre autoriter tidligere let kunne give os respons på, men som i dag kun kan dele deres mening og egen position med os – uden at det nødvendigvis hjælper os videre. Vi kastes tilbage til os selv og skal selv finde svar på de mange udfordringer, vi dagligt skal forholde os til.
Forfatterens forestilling om coaching tager udgangspunkt i en analyse af vort samfund – et samfund, der er kendetegnet af diversificering, identitetsudfordringer, ophævelse af vidensmonopolet, livslang uddannelse, nødvendighed til selvrefleksion mm.
Bogen skal har dermed et særligt profil. Den skal markere (og skubbe til) en ny trend i coaching, som afgrænser sig fra pop coaching og GROW model o.l.. Coaching kan aldrig være ”the quick fix”. Vores tid tillader det bage ikke.
Disse samfundsmæssige forandringer er grundlaget for coachingens eksistens og udbredelse, men de skal også være fundament for den måde vi bedriver coaching. Derfor plæderer bogens forfatter for en 3. generations coaching i en form, hvor coachen og fokuspersonen mindre er fokuseret på løsninger, men i højere grad optaget af at skabe et rum til (selv)refleksion gennem en samskabende praksis.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Antal sider319
ISBN (Trykt)978-87-7706-792-1
StatusUdgivet - 2012
BegivenhedTredje generations coaching : - Refleksioner over coaching som narrativ-samskabende praksis - København, Danmark
Varighed: 20 jun. 201220 jun. 2012

Konference

KonferenceTredje generations coaching
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode20/06/201220/06/2012

Bibliografisk note

CURIS 2012 5200 089

ID: 37725603