Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Standard

Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium. / Nielsen, Stine Frydendal; Ottesen, Laila; Thing, Lone Friis.

2010. Abstract fra Dansk Sociologkongres, AUC, Ålborg, Danmark.

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningfagfællebedømt

Harvard

Nielsen, SF, Ottesen, L & Thing, LF 2010, 'Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium', Dansk Sociologkongres, AUC, Ålborg, Danmark, 29/11/2010.

APA

Nielsen, S. F., Ottesen, L., & Thing, L. F. (2010). Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium. Abstract fra Dansk Sociologkongres, AUC, Ålborg, Danmark.

Vancouver

Nielsen SF, Ottesen L, Thing LF. Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium. 2010. Abstract fra Dansk Sociologkongres, AUC, Ålborg, Danmark.

Author

Nielsen, Stine Frydendal ; Ottesen, Laila ; Thing, Lone Friis. / Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium. Abstract fra Dansk Sociologkongres, AUC, Ålborg, Danmark.

Bibtex

@conference{79036aaea8ab48b1b552bc3df335d4ce,
title = "Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium",
abstract = "Der er de senere {\aa}r udarbejdet flere studier, b{\aa}de nationalt og internationalt, med fokus p{\aa} sundhedsfremme i grundskolen (Jensen & Jensen, 2005; Jensen & Lund, 2007; Kalnins et al., 1994; Clift & Jensen, 2005). Disse viser, at skolen med succes kan p{\aa}tage en aktiv rolle i det sundhedsfremmende arbejde, og is{\ae}r fremh{\ae}ves vigtigheden af inddragelsen af elever, og prioriteringen af elevbaseret beslutningstagning i den sundhedsfremmende proces, s{\aa}ledes at sundhed behandles ud fra elevernes egen virkelighedsforst{\aa}else. At arbejde med empowerment som omdrejningspunkt for forandring i sundhedsdiskurser i gymnasieskolen, er et relativt uudforsket omr{\aa}de. I dette studie defineres sundhedsfremme derfor som en proces, hvor mennesket selv bliver i stand til at skabe forandring og dermed forbedre egen sundhed (WHO, 2001; Laverack & Labonte; 2000). Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium er et kultur- og organisationssociologisk studie (Christensen et al, 2004; Danelund, 2006; Elting & Hammer, 2009; Heldbjerg et al., 2009; B{\o}getoft Christensen, 2002) baseret p{\aa} et samarbejde mellem Rysensteen Gymnasium og Institut for Idr{\ae}t KU, der s{\o}ger at tilvejebringe viden om anvendelsen af empowerment-strategier i et idr{\ae}ts- og sundhedsm{\ae}ssigt forandringsperspektiv i gymnasieskolen. P{\aa} Rysensteen Gymnasium skal sundhedsfremme udvikles med et bottom-up perspektiv. Centralt for studiet er inddragelse, hvor vigtigheden l{\ae}gges p{\aa} kapaciteter indenfor selve organisationen. Studiet er inspireret af en sundhedsfremmemodel udarbejdet af Bracht et al. (1999), og der l{\ae}gges derfor i alle faser v{\ae}gt p{\aa} empowerment. M{\aa}let med studiet er at fremme demokratiprocesser, som kan generere rammer, der er befordrende for udviklingen af en idr{\ae}tspolitik p{\aa} Rysensteen Gymnasium. I den forbindelse skal n{\ae}rv{\ae}rende studie beskrive og analysere processer og forandringer, som sker, n{\aa}r sundhedsfremme skabes ud fra begreber som laboratorietilgang og empowerment. ",
author = "Nielsen, {Stine Frydendal} and Laila Ottesen and Thing, {Lone Friis}",
year = "2010",
language = "Dansk",
note = "Dansk Sociologkongres, AUC ; Conference date: 29-11-2010",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium

AU - Nielsen, Stine Frydendal

AU - Ottesen, Laila

AU - Thing, Lone Friis

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Der er de senere år udarbejdet flere studier, både nationalt og internationalt, med fokus på sundhedsfremme i grundskolen (Jensen & Jensen, 2005; Jensen & Lund, 2007; Kalnins et al., 1994; Clift & Jensen, 2005). Disse viser, at skolen med succes kan påtage en aktiv rolle i det sundhedsfremmende arbejde, og især fremhæves vigtigheden af inddragelsen af elever, og prioriteringen af elevbaseret beslutningstagning i den sundhedsfremmende proces, således at sundhed behandles ud fra elevernes egen virkelighedsforståelse. At arbejde med empowerment som omdrejningspunkt for forandring i sundhedsdiskurser i gymnasieskolen, er et relativt uudforsket område. I dette studie defineres sundhedsfremme derfor som en proces, hvor mennesket selv bliver i stand til at skabe forandring og dermed forbedre egen sundhed (WHO, 2001; Laverack & Labonte; 2000). Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium er et kultur- og organisationssociologisk studie (Christensen et al, 2004; Danelund, 2006; Elting & Hammer, 2009; Heldbjerg et al., 2009; Bøgetoft Christensen, 2002) baseret på et samarbejde mellem Rysensteen Gymnasium og Institut for Idræt KU, der søger at tilvejebringe viden om anvendelsen af empowerment-strategier i et idræts- og sundhedsmæssigt forandringsperspektiv i gymnasieskolen. På Rysensteen Gymnasium skal sundhedsfremme udvikles med et bottom-up perspektiv. Centralt for studiet er inddragelse, hvor vigtigheden lægges på kapaciteter indenfor selve organisationen. Studiet er inspireret af en sundhedsfremmemodel udarbejdet af Bracht et al. (1999), og der lægges derfor i alle faser vægt på empowerment. Målet med studiet er at fremme demokratiprocesser, som kan generere rammer, der er befordrende for udviklingen af en idrætspolitik på Rysensteen Gymnasium. I den forbindelse skal nærværende studie beskrive og analysere processer og forandringer, som sker, når sundhedsfremme skabes ud fra begreber som laboratorietilgang og empowerment.

AB - Der er de senere år udarbejdet flere studier, både nationalt og internationalt, med fokus på sundhedsfremme i grundskolen (Jensen & Jensen, 2005; Jensen & Lund, 2007; Kalnins et al., 1994; Clift & Jensen, 2005). Disse viser, at skolen med succes kan påtage en aktiv rolle i det sundhedsfremmende arbejde, og især fremhæves vigtigheden af inddragelsen af elever, og prioriteringen af elevbaseret beslutningstagning i den sundhedsfremmende proces, således at sundhed behandles ud fra elevernes egen virkelighedsforståelse. At arbejde med empowerment som omdrejningspunkt for forandring i sundhedsdiskurser i gymnasieskolen, er et relativt uudforsket område. I dette studie defineres sundhedsfremme derfor som en proces, hvor mennesket selv bliver i stand til at skabe forandring og dermed forbedre egen sundhed (WHO, 2001; Laverack & Labonte; 2000). Gymnasieskolen som innovativt sundhedslaboratorium er et kultur- og organisationssociologisk studie (Christensen et al, 2004; Danelund, 2006; Elting & Hammer, 2009; Heldbjerg et al., 2009; Bøgetoft Christensen, 2002) baseret på et samarbejde mellem Rysensteen Gymnasium og Institut for Idræt KU, der søger at tilvejebringe viden om anvendelsen af empowerment-strategier i et idræts- og sundhedsmæssigt forandringsperspektiv i gymnasieskolen. På Rysensteen Gymnasium skal sundhedsfremme udvikles med et bottom-up perspektiv. Centralt for studiet er inddragelse, hvor vigtigheden lægges på kapaciteter indenfor selve organisationen. Studiet er inspireret af en sundhedsfremmemodel udarbejdet af Bracht et al. (1999), og der lægges derfor i alle faser vægt på empowerment. Målet med studiet er at fremme demokratiprocesser, som kan generere rammer, der er befordrende for udviklingen af en idrætspolitik på Rysensteen Gymnasium. I den forbindelse skal nærværende studie beskrive og analysere processer og forandringer, som sker, når sundhedsfremme skabes ud fra begreber som laboratorietilgang og empowerment.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - Dansk Sociologkongres, AUC

Y2 - 29 November 2010

ER -

ID: 168928978