31. maj 2023

Professor Jørgen Wojtaszewski modtager Novo Nordisk Fondens Distinguished Investigator Grant

Bevilling

Med 10 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden vil professor Jørgen Wojtaszewski belyse de signaler, som insulin benytter i kroppens celler for at igangsætte biologiske effekter, samt hvordan disse signaler er påvirkede, når insulins funktion er nedsat ved fx diabetes og tilsvarende, når funktionen forbedres ved fysisk aktivitet.

Novo Nordisk Fonden har bevilget professor Jørgen FP Wojtaszewski et ’Distinguished Investigator Grant’ inden for endokrinologi og metabolisme. Bevillingen på 10 mio. kr. er en del af Novo Nordisk Fondens ’Research Leader Programme’ og uddeles til etablerede professorer af højeste internationale status.

Jørgen Wojtaszewski
Professor Jørgen Wojtaszewski

Belysning af signaleringsprofilen i den insulinresistente skeletmuskulatur

Med bevillingen får professor Jørgen Wojtaszewski mulighed for at realisere et ambitiøst forskningsprojekt, der skal kombinere dybdegående undersøgelser af menneskelige fysiologiske træk (fænotype) med ’state-of-art’-analyser, der identificerer og kvantificerer molekylære forandringer (omics-teknologier).

Specifikt vil projektet belyse de mekanismer, hvormed insulin regulerer stofskiftet hos mennesker, og hvorledes disse mekanismer er forandret hos personer, hvor virkningen af insulin er henholdsvis forringet (insulinresistens) og forbedret. Herigennem vil forskerne sætte fokus på de signalstoffer i celler, der forårsager ændringer i virkningen af insulin. Projektet vil give forskerne grundlæggende indsigt i insulinresistens, og hvordan den kan behandles til gavn for mennesker med eksempelvis diabetes.

Fra individuelle molekylære profiler til nye behandlings- og forebyggelsesstrategier

Professor Jørgen FP Wojtaszewskis forskningsgruppe ’Molecular signaling in muscle metabolism’ har i samarbejde med internationale kolleger for nyligt beskrevet teknikker, der på baggrund af menneskers individuelle molekylære profil i skeletmuskulaturen kan forudsige variationen i insulins biologiske virkning. Forskerne vil nu undersøge, om denne teknologi kan benyttes til at inddele mennesker ud fra deres individuelle molekylære profil til behandlings- og forebyggelsesstrategier. Dette kan på sigt forbedre mulighederne for at udvikle personlig medicin.

Jørgen Wojtaszewski er professor ved Institut for Idræt og Ernæring ved det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, og er daglig leder af August Krogh Sektionen for Molekylær Fysiologi, samt forskningsgruppen ’Molecular signaling in muscle metabolism’.

Læs mere om Novo Nordisk Fondens Research Leader Programme her.