30. juni 2022

Kvinder og ældre har mindre gavn af vægttab end mænd og yngre voksne

VÆGTTAB

Kvinder og ældre har mindre gavn af omfattende livsstilsinterventioner ved vægttab, end mænd og yngre voksne har. Kvinder og ældre taber mere muskelmasse ved et vægttab og oplever samtidig ringere forbedringer inden for blodsukkerværdier, kolesteroltal og blodtryk. Det viser et stort internationalt studie ledet af Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Freepik fødder på vægt

Woman standing on a scale. Foto: rawpixel.com

Det er ikke alle befolkningsgrupper, der reagerer ens på vægttab.

Kvinder oplever ikke de samme fordele som mænd, og det samme gør sig gældende for personer i alderen 55-70 år sammenlignet med voksne mellem 25 og 54 år.

Det viser et omfattende internationalt studie, anført af professor Anne Raben fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. I studiet er der brugt data fra 2.223 overvægtige forsøgsdeltagere over en treårig periode gennem EU-projektet PREVIEW.

Ringere gevinster på to overordnede parametre

Både kvinder og ældre oplever ringere gevinster end mænd og yngre voksne på to overordnede parametre. Den ene parameter omhandler kropssammensætningen. Det vil sige mængden af fedt, knogler, vand og muskler i kroppen.

”De fleste ældre over 65 år taber muskelmasse og får svagere knogler, efterhånden som de bliver ældre. Men i vores studie viser det sig, at det også gælder for kvinder, der taber sig,” udtaler professor Anne Raben.

Ud over kropssammensætningen var der også udfordringer blandt kvinder og ældre i forhold til såkaldte kardiometabolske markører, såsom blodsukkerværdier, kolesteroltal og blodtryk. Det er indikatorer, der bruges til at undersøge udviklingen af fx hjertekarsygdomme og diabetes.

Fysisk aktivitet som supplement

Men selvom der for nogen er visse faldgruber forbundet med vægttab, bør det ikke afskrække fra at ændre de usunde vaner, mener professor Anne Raben:

”Det er vigtigt at understrege, at det ikke er sådan, at overvægtige kvinder og ældre ikke får noget ud af vægttab,” fastslår hun. ”Det gør de bestemt. Der er stadig store sundhedsgevinster at hente ved vægttab, hvis man er overvægtig. Der er bare nogle forskelle på tværs af befolkningsgrupper, som det er værd at være opmærksom på.”

”Fremadrettet kan vægttabsforløb for ældre eller kvinder måske med fordel inddrage initiativer, der sørger for, at man ikke mister ligeså meget muskelmasse og knogletæthed. Det kunne fx være gennem bestemte former for fysisk træning sideløbende med indsatserne målrettet vægttabet,” vurderer professor Anne Raben.

Studiet er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Diabetologia med titlen  “Age- and sex-specific effects of a long-term lifestyle intervention on body weight and cardiometabolic health markers in adults with prediabetes: results from the diabetes prevention study PREVIEW”.