5. januar 2022

Plantebaseret kost mindsker risikoen for vægtstigning efter vægttab, men nogle plantegrupper er bedre for os end andre

VÆGTTAB

Der er større chance for at vedligeholde et vægttab, hvis man lever af en primært plantebaseret kost. Det viser ny forskning fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. Forskningen peger samtidig på, at det kræver et indtag af specifikke plantebaserede kosttyper, hvis man vil høste andre sundhedsmæssige gevinster, som fx lavere risiko for at få et hjerteanfald eller udvikle diabetes.

Frugt og grønt FLICKR https://flickr.com/photos/provence___provenza/24005524933/
Foto af: Danieleinstag (https://flickr.com/photos/provence___provenza/). Publiceret under Creative Commons (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/).

Det er allerede en del af Fødevarestyrelsens officielle kostråd, at man bør ’spise planterigt, varieret og ikke for meget’. Dels af hensyn til klimaet, men også til vores sundhed. Men hvilken betydning har de enkelte plantebaserede fødevaretyper egentlig for vores krop?

Det har en stor international gruppe forskere, anført af professor Anne Raben fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, undersøgt ved brug af data fra 710 overvægtige forsøgsdeltagere over en treårig periode igennem EU-projektet ’PREVIEW’.

Nødder, frugt og grøntsager er sundere for os

Resultaterne viste, at de af deltagerne, der i højere grad levede af en bredt funderet plantebaseret kost, havde lavere risiko for at tage vægt på igen efter overstået vægttab. Ved en bredt funderet plantebaseret kost forstås indtag af kornprodukter, bælgfrugter, nødder, grøntsager og frugter.

Men for at forebygge fx hjerteanfald, type 2-diabetes og forhøjet blodtryk, viser studiet, at særligt de tre sidstnævnte fødevaregrupper fra planteriget er gode for os. Det fortæller professor Anne Raben:

”En overordnet plantebaseret kost hjælper os med at styre vægten, men studiet her viser altså, at vi kan have ekstra gavn af specifikke dele af den plantebaserede kost – nødder, grøntsager og frugt – hvis vi skal have så mange sundhedsgevinster som muligt.”

Specifikke gevinster ved de enkelte plantegrupper

Mere bestemt viser studiet, at indtag af nødder ikke fik deltagerne til at tage på i vægt eller fedtmasse, ligesom der heller ikke var stigninger at spore i den totale mængde af kolesterol eller mere specifikt det usunde LDL-kolesterol, som man skal undgå at have for høje værdier af.

Indtag af frugt medførte ikke nogen stigninger i det diastoliske blodtryk (hvileblodtrykket). Der blev heller ikke registreret nogen større mængde af kolesterol i kroppen - hverken total kolesterol eller det usunde LDL-kolesterol isoleret set.

Grøntsager var ikke forbundet med stigning i hverken diastolisk blodtryk eller triglycerid (fedt i blodet), men var til gengæld forbundet med en stigning i HDL-kolesterol - kendt som 'det gode kolesterol'.

Studiets resultater er udgivet i den videnskabelige artikel “Adherence to a Plant-Based Diet and Consumption of Specific Plant Foods—Associations with 3-Year Weight-Loss Maintenance and Cardiometabolic Risk Factors: A Secondary Analysis of the PREVIEW Intervention Study”, der er bragt i det internationalt anerkendte forskningstidsskrift ‘Nutrients’.

Om studiet

Studiet er en udløber af det store internationale studie med titlen ’PREVIEW’, hvis primære formål var at identificere den mest effektive kost og motionsadfærd til forebyggelse af type-2 diabetes.

Studiet har ph.d.-studerende Ruixin Zhu som førsteforfatter og professor Anne Raben som sidsteforfatter – begge er ansat på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet. Derudover er studiet udført i samarbejde med forskere fra University of Helsinki, University of Auckland, Universidade Nova de Lisboa, University of Education Schwäbisch Gmünd, Swansea University, Queen’s Medical Centre in Nottingham, Finnish Institute for Health and Welfare, Medical University of Sofia, Nottingham Biomedical Research Centre, University of Navarra, Madrid Institute for Advanced Studies, CIBEROBN Madrid, IdisNA Instituto for Health Research, Steno Diabetes Center Copenhagen.