12. januar 2022

24 millioner til at undersøge om vægttab hos kommende forældre fører til sundere børn

Bevilling

Hænger overvægt hos forældrene op til og under en graviditet sammen med udvikling af overvægt hos børn og unge? Det skal projektet ’PREPARE CHILD’ – forankret på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet - nu undersøge. Projektet er støttet af en bevilling på 24 millioner fra Novo Nordisk Fonden.

Når børn og unge udvikler overvægt, skyldes det et komplekst samspil af fysiske, psykiske og sociale faktorer. Det viser rapporten ”Forebyggelse af overvægt blandt børn og unge” fra Vidensråd for Forebyggelse. Rapporten peger på, at de indsatser, der i dag anvendes for at forebygge overvægt blandt børn og unge ofte ikke er særligt effektive.

Nina Geiker præsenterer projekt PREPARE CHILD

I forsøget på at identificere flere brikker til det komplicerede puslespil har Novo Nordisk Fonden bevilget i alt 60 millioner kroner til tre projekter, der skal foretage og undersøge livsstilsinterventioner hos kommende forældre. Et af disse er placeret hos Institut for Idræt og Ernæring der, i samarbejde med Aarhus Universitetshospital og Hvidovre Hospital, over fem år skal undersøge om overvægt og vægttab hos forældrene op til og under en graviditet hænger sammen med udviklingen af overvægt hos børnene.

Nøglen til at knække kurven...

Årsagen til at vi gerne vil lave dette studie er, at vi i samfundet ser flere og flere overvægtige – også blandt børn. Både når de starter i folkeskolen, og når de går ud af folkeskolen,” fortæller lektor Nina Geiker fra Institut for Idræt og Ernæring, der står i spidsen for studiet.

Nina Geiker fortsætter: ”Og til trods for forskellige indsatser – både i barndommen, men også under graviditeten - ser det ud til, at der nærmest ikke er nogen effekt af indsatserne. Så samfundsmæssigt håber vi på at finde nøglen til at knække kurven, så vi kan begrænse forekomsten af overvægt blandt børn og unge.

Projektet PREPARE CHILD (PRE-Pregnancy weight loss And REducing CHILDhood overweight – a randomized controlled study) har fået bevilget 23.999.159 kr. fra Novo Nordisk Fonden over en femårig periode.

Se mere om den fulde bevilling og alle tre projekter på Novo Nordisk fondens website.