30. juni 2021

Lyst brød og hvide ris forbindes med stigning i vægt efter overstået vægttab

VÆGTTAB

Har man været igennem et vægttab, øges chancen for at tage kiloene på igen, hvis kosten indeholder for store mængder af kulhydrater med et højt glykæmisk indeks. Det viser ny international forskning, som et forskerhold fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet anført af professor Anne Raben har stået i spidsen for. Resultaterne er en del af projektet PREVIEW, som er verdens hidtil største undersøgelse af, hvordan man bedst forebygger type-2 diabetes gennem kost, motion og livsstil.

Lyst brød

Foto: Marco Verch / Flickr

Det er ikke ligegyldigt, hvilken type af kulhydrater, man indtager i sin kost.

Et nyt internationalt studie anført af forskere ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet viser, at der for mennesker, der været igennem et vægttab, gennemsnitligt er et halvt kilos forskel i vægtstigning om året, alt efter hvilken type kulhydrater, man indtager.

Der er nemlig forskel på, hvor hurtigt kulhydrater optages i blodet. Har en fødevare et højt glykæmisk indeks, bliver kulhydraterne hurtigere nedbrudt til sukker og optaget fra tarmen (hvilket giver en hurtigere stigning i blodsukkeret), mens fødevarer med et lavt glykæmisk indeks er længere om at blive nedbrudt og dermed optaget i blodet.

Lyst brød og hvide ris er blandt de fødevaregrupper, der ligger højt i glykæmisk indeks i modsætning til fx bønner og pasta. Men selvom en fødevare har et højt glykæmisk indeks kan den godt være sund og omvendt. Se evt. denne oversigt med forskellige fødevarers glykæmiske indeks.

Undgå at genvinde for mange af de tabte kilo

Forsøgspersonerne var i studiet delt op i fire forskellige grupper med varierende typer af kulhydrater i kosten og forskellig intensitet i deres sideløbende træning.

Alle grupper startede med en diæt, hvor formålet var at tabe mindst 8% af deres kropsvægt. Efterfølgende oplevede alle målgrupper overordnet set at tage på igen efter vægttabet, men hos den gruppe, hvor kulhydraterne med et højt glykæmisk indeks udgjorde en mindre del af kosten end hos de øvrige forsøgspersoner, havde man en mindre vægtstigning sammenlignet med resten.

”Det er meget almindeligt, at mennesker, der har været igennem et stort vægttab, efterfølgende tager en del af kiloene på igen. Men nu viser det her store internationale studie altså, at man efter et vægttab med fordel kan undgå en kost med mange kulhydrater med højt glykæmisk indeks, hvis man ikke ønsker at tage for mange af de uønskede kilo på igen,” lyder det fra professor Anne Raben fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, der også er seniorforsker på Steno Diabetes Center Copenhagen. ”Det er dog vigtigt at understrege, at mange kulhydratkilder med lavt glykæmisk indeks normalt også er karakteriserede ved at være mindre forarbejdede og indeholde flere kostfibre. Omvendt er mange kilder med højt glykæmisk indeks ofte mere forarbejdede og har lavere indhold af kostfibre. Disse faktorer kan også have spillet ind på resultaterne.”

Højere risiko for at udvikle type 2-diabetes

Udover at gense færre af de tabte kilo peger studiet også på, at der er en anden væsentlig gevinst ved at spise kulhydrater med lavt glykæmisk indeks efter vægttab.

”Ud over vægtforøgelsen kunne vi se, at et højere indtag af kulhydrater med højt glykæmisk indeks også gav en let forhøjelse af blodsukkeret,” beretter Anne Raben. ”Og det er bekymrende, fordi et højt blodsukker kan øge risikoen for at udvikle type 2-diabetes.”

Type 2-diabetes er en af de kroniske sygdomme, som rammer allerflest danskere. I dag lever cirka 225.000 danskere med diagnosen type 2-diabetes, ifølge Sundhedsstyrelsen.

Se flere nyheder fra Institut for Idræt og Ernæring.

Mere info om studiet:

• Forskningsartiklen bag studiet er udgivet i det anerkendte tidsskrift Diabetes Care:
    “Dose-Dependent Associations of Dietary Glycemic Index, Glycemic Load, and Fiber With 3-Year Weight Loss Maintenance and Glycemic Status in a High-Risk Population: A Secondary Analysis of the Diabetes Prevention Study PREVIEW”
  • Studiet er baseret på data fra mere end 1.200 overvægtige personer i alderen 25-70 år med risiko for at udvikle type 2-diabetes. Data er indhentet i perioden 2013-18.
  • I første fase af studiet indtog deltagerne en pulverkur i stedet for reelle måltider for at opnå et vægttab svarende til mindst 8% af deres kropsvægt (i alt cirka 11 kilo) på otte uger.
    I næste fase, der strakte sig over en periode på tre år, blev deltagerne delt op i to grupper: En gruppe med kost bestående af meget protein samt kulhydrater med lavt glykæmisk indeks samt en gruppe med kost bestående af et moderat indhold af protein og mere kulhydrat med lidt højere glykæmisk indeks. Grupperne var desuden opdelt i to grupper, der enten udførte træning med moderat eller høj intensitet.
  • Hos de forsøgspersoner, der indtog kulhydraterne med et lavere glykæmisk indeks, havde man en mindre vægtstigning efter vægttab sammenlignet med de øvrige forsøgspersoner.
  • Studiet er en del af projektet PREVIEW, der er verdens hidtil største undersøgelse af, hvordan man bedst forebygger type-2 diabetes gennem kost, motion og livsstil. 8 EU-lande samt New Zealand, Australien og Canada deltager i det EU-finansierede projekt, som ledes af forskere fra Københavns Universitet. Projektet er finansieret af EU-midler (FP7 grant # 312057) samt en række nationale fonde.