1. april 2021

Forskere identificerer et hidtil ukendt signalprotein, der aktiverer muskelfunktionen

signalprotein

Forskere ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet har identificeret et hidtil ukendt signalprotein, der aktiveres ved afspilningen af den amerikanske rapper Tupac Shakur (2Pac), der blandt andet er kendt for hittet 'Ambitionz Az A Ridah'. Det nye protein medvirker til at styrke muskelmassen og opdagelsen kan blive banebrydende i forhold til bekæmpelse af fedmeepidemien. Proteinet har fået navnet '2Pac -proteinet'.

Sobhy Mohamed på 80 år trækker jern.

Forskere har gennem mange år forsket i forskellige tiltag, der kunne hjælpe ældre med at bevare muskelmassen, for i gennemsnit taber vi 30% af vores muskelmasse, fra vi er 20 år, til vi fylder 80 år. Nu ser det ud som om, at der ved et tilfælde er fundet en forbindelse mellem kroppens proteiner, rap og en styrket muskelmasse.

Hiphop i højtalerne

Under et forsøg som forskere fra Institut for Idræt og Ernæring gennemførte for at undersøge effekten af 3 x ugentlig fitnesstræning hos ældre mænd og kvinder i alderen 80 - 100 år opdagede en ung ph.d.-studerende - da han målte respons efter spinningsessionen - at den musik, han satte i højtalerne havde stor indflydelse på forsøgspersonernes præstation.

"Vi opdagede det grundlæggende ved en tilfældighed. Det kom sig af, at jeg er ret vild med nummeret 'Ambitionz Az A Ridah' med 2Pac, så ofte kørte det i højtalerne, når vi havde forsøgspersoner i gang med håndvægte eller spinningcykler," fortæller ph.d.-studerende Ole D. Doffen. Han fortsætter: "Og så kunne vi se på testresultaterne, at forsøgspersonerne præsterede relativt meget bedre, når der var 'Ambitionz Az A Ridah' på anlægget. Det dykkede vi ned i i blodprøverne, og der var det, at vi så, at nummeret udløste et helt nyt signalprotein. Det har vi så fået patenteret som '2Pac -proteinet."

Svag negativ effekt af 'Winds of Change' med Scorpions

Forskerne undersøgte naturligvis, om det var en tilfældighed, at der var en meget kraftig aktivering af signalproteinet ved netop nummeret med den amerikanske rapper Tupac Shakur. Derfor blev forsøgsdeltagerne testet med musiknumre inden for næsten alle musikgenrer. Hidtil er der ikke fundet nogen aktivering ved dette - bortset fra at 'Winds of Change' med Scorpions så ud til at have en svag negativ effekt på præstationen. Yderligere studier i effekten af tysk heavymetal skal bekræfte dette.

Omsætter det farlige bugfedt til muskler

Den nyudnævnte stjerneprofessor, Ran Slirpa, ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet stod i spidsen for forsøget. Han forklarer effekten med, at signalproteinet påvirker mitokondrierne, der fungerer som musklernes kraftværker. Ved at gennemføre en 'nano flow-ultra-high pressure liquid chromatography' i kombination med 'tandem mass spectrometry' blev '2pac -proteinet' først målt og derpå isoleret, og ud fra strukturen blev det klart, at proteinet også regulerer andre cellers funktion ved at påvirke en specifik receptor, som bæres af 80 % af befolkningen.

I studiet fandt forskerne, at bærer man denne receptor - populært sagt en hiphop-receptor - så forstærkes signalproteinets virkning, så mitokondrierne som en del af processen omsætter det farlige bugfedt til muskler.

En mulig løsning på fedmeepidemien?

Det fascinerende og meget lovende ved dette fund er, at det nyopdagede signalprotein både øger energiomsætning og virker appetitnedsættende, hvorfor det kan være et helt banebrydende fund i forhold til bekæmpelse af overvægt, fortæller professor Ran Slirpa:

"Vi ved at 2Pac stadig er ekstremt populær i USA, så forhåbningen er, at opdagelsen kan være med til at bekæmpe den amerikanske fedmeepidemi. Vi går ud fra, at størstedelen af den amerikanske befolkning også bærer det nyfundne signalprotein og den medfølgende hiphop-receptor - og er det rigtigt, så kan vi via Tupac Shakurs musik på simpel vis konvertere fedt til muskler hos en stor del af amerikanerne og dermed have fundet løsningen på den amerikanske fedmeepidemi."

Han suppleres af ph.d.-studerende Ole D. Doffen, der indskyder: "På den måde var det jo heldig nok, at det ikke fx var et nummer med Rockers by Choice, der udløste proteinet. Det havde nok været svært at afsætte i USA."

Lyt til 'Ambitionz Az A Ridah' og få muligvis større muskler

Studiet er endnu ikke publiceret, så resultaterne kan endnu ikke bekræftes af andre forskningsgrupper.