13. januar 2021

15 mio. kr. til forskning i redoxreaktioner

Bevilling

En projektgruppe ledet af professor Erik A. Richter fra Institut for Idræt og Ernæring har modtaget 15 mio. kr fra Novo Nordisk Fonden til at forske i redoxreaktioner.

Proteinerne er de ’arbejdsheste’ i kroppen, som regulerer mange biokemiske processer i cellerne. En vigtig mekanisme til at regulere proteinernes funktion er hurtigt at fjerne eller tilføje elektroner, der kaldes henholdsvis oxidation og reduktion. Samlet set kaldes disse reaktioner for ’redoxreaktioner’.

Redoxreaktioner spiller stor rolle for cellers funktion

Redoxreaktioner er meget almindelige biokemiske reaktioner, men tekniske begrænsninger i undersøgelsen af disse reaktioner har hæmmet vores forståelse af deres regulering og betydning.

Fordi redoxreaktioner er meget almindelige inden for kemi og biokemi spiller de en stor rolle i cellers funktion og dermed sandsynligvis også når celler fungerer mindre godt som fx i aldring og insulinresistens.

Men redoxreaktioner spiller også en positiv rolle for tilpasning til fysisk aktivitet. I hvilket omfang redoxreaktioner er forbundet med negative virkninger som aldring og insulinresistens, men samtidigt også gode virkninger som træningsadaptationer, er ikke klart på nuværende tidspunkt.

International projektgruppe med banebrydende forskning

Nu har en projektgruppe, bestående af professor Erik A. Richter og lektor Thomas Elbenhardt Jensen fra Sektion for molekylær fysiologi på Institut for Idræt og Ernæring, lektor Edward Chouchani fra Harvard Medical School og lektor Wouter Boomsma fra Datalogisk Institut modtaget 15 mio. kr fra Novo Nordisk Fonden til projektet ’Illuminating the Dark Redox Proteome’, hvor hensigten er, at dykke ned i netop disse redoxreaktioner.

Projektgruppen er banebrydende i udviklingen af nye analytiske metoder til at karakterisere redox-signalering i væv.

Formålet med dette projekt er - ved at kombinere avancerede fysiologiske studier på mennesker og gnavere med moderne massespektrometri, kunstig intelligens og ’machine learning’ (værktøjer der kan håndtere enorme datamængder og omsætte dem til løsninger) – væsentligt at fremme vores forståelse af redox-signalering i sammenhæng med aldring, insulinresistens og motion.

Vil du vide mere?

Kontakt venligst Professor Erik A. Richter.