18. juni 2020

Professor Arne Astrup siger farvel

interview

Førende fedmeforsker og selvsikker slankeguru. Det er et stort multitalent og en lige så stor personlighed, der forlader Institut for Idræt og Ernæring og Københavns Universitet ved udgangen af måneden

Lotte Just Grandorf, SCIENCE Kommunikation har interviewet professor Arne Astrup i anledning af, at han d. 30. juni 2020 stopper som institutleder efter 30 år på Københavns Universitet.

Han er ikke bange for at udtale sig. Det er der ingen tvivl om. Derfor kender de fleste nok 64-årige professor og institutleder Arne Astrup - hvis ikke som kollega, så måske som Doktor Slank i Ude og Hjemmes brevkasse eller som medforfatter til kogebogen Ny Nordisk Hverdagsmad. Men spidskål til side, så er Arne Astrup den fjerdemest citerede forsker på Københavns Universitet. Og det er der god grund til. Gennem årene har han ikke bare leveret gedigen forskning. Han har også sørget for, at den er kommet ud og virke i samfundet.

Arne Astrup

Det store gennembrud

I dag er de giftige industrielt fremstillede transfedtsyrer forbudt i fødevarer i Danmark og resten af EU. Det kan vi, blandt andre, takke Arne Astrup for. ​

"Danmark var det første land til at forbyde industrielle transfedtsyrer, hvorefter vores forekomst af hjerte-kar-dødelighed raslede ned med den største hastighed i hele EU", fortæller Arne Astrup.

Men at overbevise den daværende Fødevareminister Ritt Bjerregård om, at en potentiel EU-sag var transfedtsyreforbuddet værd, er bare ét af højdepunkterne i Arne Astrups tre årtier lange karriere på Københavns Universitet. Som institutleder har han været med til at gøre universitetet førende på idræts- og ernæringsområdet.

"For 8 år siden lå vi nummer 23 på Shanghai-listens ranking, og i løbet af nogle år kom vi op på førstepladsen, hvor vi har ligget siden 2018", fortæller Arne Astrup med stolthed i stemmen.​

God forskning er ikke nok

For Arne Astrup er det ikke nok at publicere videnskabelige artikler. For ham er det ligeså vigtigt, at forskningen skaber reelle ændringer i det danske og internationale samfund:

"Hvis man føler, at man har noget viden, så vil man gerne dele den viden med dem, som har brug for den. Jeg tror i virkeligheden, at det kommer fra dengang jeg var læge og prøvede at forklare patienterne, hvad de skulle gøre for at få det bedre. Kost og motion kan spare os for rigtig mange lidelser og samfundet for rigtig mange penge. Det giver mig energi, når jeg kan gøre en forskel."

Bag sig har Arne Astrup store projekter, herunder OPUS-projektet, der skulle undersøge sundhedsværdien af Ny Nordisk Hverdagsmad - og ikke mindst stakkevis af bogudgivelser.

Kommerciel, kontroversiel – and proud of it!

I begyndelsen af Arne Astrups karriere var hans største udfordring, ifølge ham selv, at han fandt det naturligt at samarbejde med virksomhederne.

"Det var meget ugleset, og jeg blev anset for at være kommerciel. Som forsker skulle man helst ikke have noget at gøre med det omkringliggende samfund, for det var nogen, der forstyrrede ens kloge tanker," siger Arne Astrup og forklarer videre:

"Jeg har jo været grænsesøgende i forhold til, hvad man gjorde som professor og institutleder. Men alt det med at samarbejde med virksomheder blev jo, efter årtusindeskiftet, mere og mere et ønske fra regeringen, folketinget og universitetets ledelse. Så på den måde blev jeg lige pludselig en rollemodel, fordi jeg kunne fremvise, at vi havde enorme indtægter fra virksomheder i hele verden.​"

Et me​re professionelt universitet

Når denne måned ender, så slutter Arne Astrups åremålsansættelse også. Og der er sket meget, siden han som 34-årig fik jobbet som institutleder på Human Ernæring på det gamle Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole.

"Jeg har befundet mig godt som institutleder på Københavns Universitet, og jeg synes særligt at den udvikling, der er sket de senere år, hvor man har professionaliseret ledelsen, har været tiltrængt. Det er en arbejdsplads, som har udviklet sig fantastisk meget, og hvor hele dagsordenen for en institutleder har ændret sig dramatisk. Det har været en god ting at være en del af, fordi at jeg har kunne føle, at det var det rigtige jeg gjorde for universitetet og mit institut," fortæller Arne Astrup, som samtidig også har været glad for den frihed jobbet har givet ham:

"Som leder og som forsker på KU har man jo ret vide rammer. Man må mange ting og har jo stor frihedsgrad til at dyrke sine kreative og innovative sider. Hvis man patenterer noget, må man jo gerne lave en spin-out virksomhed. Ens hverdag kan være meget multifacetteret, så man aldrig kommer til at kede sig. Så jeg har egentlig været glad for at være her, det må jeg sige."

Nu venter en ny opgave hos Novo Nordisk Fonden med at etablere et nyt nationalcenter med det meget ambitiøse formål at reducere overvægt i Danmark på 10 år. En opgave som Arne Astrup føler er som skrevet til ham.

"Det er god timing, og så slog jeg til", siger han.

Arne Astrup er pr. 1. juli 2020 blevet ansat som programdirektør i Novo Nordisk Fonden for at udvikle et nyt nationalt initiativ, der skal have fokus på at fremme sund vægt hos børn og deres familier.