16. november 2020

Københavns Universitet er verdens bedste til idrætsforskning

Shanghai Ranking

Institut for Idræt og Ernæring og Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital – begge ved Københavns Universitet - udgør tilsammen verdens bedste forskningsmiljø inden for ’Sport Science’ ifølge det internationalt anerkendte Shanghai Ranking.

Muskelbiopsi taget på forsøgsperson efter test på ergometercykel.
Muskelbiopsi taget på forsøgsperson efter test på ergometercykel. Foto: Martin Hessellund Petersen

Ud af 429 universiteter fra hele verden indtager Institut for Idræt og Ernæring, sammen med Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital, førstepladsen på den toneangivende internationale rangliste. Siden 2016 har Shanghai Ranking udgivet ’Global Ranking of Sport Science Schools and Departments’, der giver et overblik over verdens førende forskningsmiljøer inden for ’Sport Science’. Førstepladsen til Københavns Universitet er en gentagelse af placeringen på den seneste liste fra 2018.

Nikolai Nordsborg, der er professor og institutleder ved Institut for Idræt og Ernæring, glæder sig over anerkendelsen: "Vi er enormt stolte over at have skabt verdens førende forskningsmiljøer inden for vores fagfelt. Det er et udtryk for det fremragende arbejde, forskningsgrupperne på vores institutioner laver."

Han fortsætter: "Det er særligt imponerende, fordi vi på vores institutioner favner meget bredt og huser forskning af høj kvalitet inden for mange fagområder - lige fra grundfysiologisk forskning, over ernæringsforskning og til idrætsrelateret humanistisk- samfundsvidenskabelig forskning," siger professor Nikolai Nordsborg.

Afledte effekter på undervisning og resten af samfundet

Erik A. Richter, der er professor og viceinstitutleder for forskning på Institut for Idræt og Ernæring fortæller, at de stærke forskningsmiljøer har stor betydning for den resterende del af arbejdet på instituttet: ”Vores ekstremt høje niveau på forskningsområdet har stor betydning for vores evne til at tiltrække kvalificerede forskere, både danske og udenlandske. Det højner kvaliteten af vores undervisning og gennem de afledte effekter på befolkningens sundhed, trivsel og livsduelighed, øger det vores generelle relevans i samfundet.

Professor Erik A. Richter fortsætter: ”Listen er baseret på vores arbejde de seneste fem år, og at vi har bevaret pladsen, siden vi første gang indtog den i 2018 viser, at det ikke bare er et øjebliksbillede, men at vi over tid har høj kvalitet og stærk kontinuitet i vores forskning. Det er et virkelig stærkt fundament for vores fremtidige arbejde.

Publicerer i de bedste tidsskifter

På Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital, hvor professor og overlæge, dr. med. Michael Kjær er institutleder, er der også stor begejstring for, at de to institutter på Københavns Universitet har bevaret deres placering:

Rankingen er et samlet udtryk for en vurdering på flere parametre, og vi er særligt stolte af, at vi scorer højest af alle, når det angår publikation af videnskabelige artikler i de bedste tidsskrifter i verden. Vi publicerer ikke bare mange artikler – vi publicerer også de bedste, og vi bringer basal-fysiologiske fund sammen med klinisk behandling af idrætsskader. Det er en stor glæde at modtage denne anerkendelse, og jeg sender den straks videre til mine forskerkolleger i ind- og udland,” siger professor Michael Kjær.

Ranglisten er baseret på fem forskellige kriterier inden for kvaliteten af forskning, mængden af forskning og internationalt forskersamarbejde:

1. Det samlede antal af udgivne videnskabelige artikler
  2. Antallet af gange de udgivne artikler er citeret i andre videnskabelige artikler
  3. Antallet af citater pr. udgivet videnskabelig artikel
  4. Antallet af artikler i de 25% mest betydningsfulde videnskabelige tidsskrifter
  5. Procentdelen af videnskabelige artikler, der er resultatet af internationalt forskersamarbejde

Flere danske forskningsmiljøer med på listen

Der er flere danske idrætsforskningsmiljøer flot placeret på årets liste. Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet rangeres som nr. 7, og Sektion for Idræt ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet rangeres som den øverste af sektionerne mellem 51-100.