29. april 2019

Lektor Helle Winther modtager Gerlev-prisen 2019

Gerlevprisen

Lektor Helle Winther, ph.d. i dans og bevægelsespsykologi ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet modtog lørdag den 27. april årets Gerlevpris. Prisen gives for en indsats, der i særlig grad har udviklet idrættens kvaliteter og skabt fornyelse i synet på idrættens kulturelle placering og muligheder.

Lektor Helle Winther underviser og forsker i, hvordan dans, leg og danseterapi kan skabe glæde, selvberoenhed, kontakt og flow og fællesskab i mangfoldige grupper. Helle Winthers arbejde tager udgangspunkt i et holistisk kropssyn. Det handler også om, hvordan dans og leg kan skabe fællesskab på tværs af kultur, alder og sprog. Arbejdet fokuserer yderligere på, hvordan bevægelse kan være udviklende for lederskab og professionel kommunikation og Helle Winther har i denne forbindelse skrevet bogen “Kroppens sprog i professionel praksis.”

”Et vedholdende arbejde for vigtigheden af og glæden ved dans og bevægelse”

Forstander på Gerlev Idrætshøjskole Tania Dethlefsen, forklarede i sin motivation, at komiteen bag prisen havde lagt vægt på ‘det lange seje træk’.

Det lange seje træk er jo en koncentreret og langvarig indsats for at opnå noget. Og det står prismodtageren virkelig for. Vores prismodtager har nemlig systematisk, konsistent og vedholdende og i mange forskellige sammenhænge arbejdet med at sprede ringe i vandet - ringe der handler om glæden ved og vigtigheden af krop og bevægelse. Prismodtageren har skubbet, hevet, inspireret, motiveret, måske endda insisteret på vigtigheden ved dans, bevægelse og kroppen over for en bred vifte af målgrupper. Prismodtageren har udnyttet enhver mulighed og enhver sprække til at få dans, leg, kropslig udfoldelse ud over rampen, ind i hverdagslivet - både i fritiden og på arbejdspladsen.

Tidligere modtagere af prisen har været lektor og forsker i ernæring og fysisk aktivitet Joao Breda fra WHO, journalisten Andrew Jennings, der afslørede korruption i IOC og FIFA, tidligere OL-guldvinder i langrend Vegard Ulvang, den svenske forfatter Per Olov Enquist – ligesom også tidligere institutleder, professor emeritus Else Trangbæk og professor Hans Bonde fra Institut for Idræt og Ernæring, har været blandt modtagerne.

Gerlev-prisen er på 15.000 kr.

Læs mere om Gerlev-prisen på Gerlev Idrætshøjskoles hjemmeside.