8. november 2019

Fremragende forsker i fysiologi, biokemi og stofskifte ny æresdoktor ved Københavns Universitet

Æresdoktorat

Fredag den 8. november 2019 tildeles professor David James fra University of Sydney en æresdoktorgrad fra Københavns Universitet for sin enestående forskning inden for fysiologi, biokemi og stofskifte. Tildelingen sker ved Københavns Universitets årsfest.

David James

Professor David James fra Charles Perkins Centre, University of Sydney i Australien er en af ​​de mest fremtrædende forskere inden for fysiologi og biokemi og står bag flere afgørende opdagelser relateret til stofskiftet og funktionen af insulin i kroppen.

David James var den første, der identificerede GLUT4, som er navnet på den transportør som sikrer, at blodsukker – også kaldet glukose - kommer ind i muskel- og fedtceller og fungerer som næringsstof for kroppen. Denne proces er afhængig af insulin og i muskler også af muskelsammentrækninger. Professor David James’ opdagelse af dette i slutningen af ​​80'erne var epokegørende og blev publiceret i et af verdens mest prestigefyldte videnskabelige tidsskrifter Nature.

I løbet af de sidste 10 år har professor David James yderligere udviklet sin forskning inden for systembiologi (sammenhængen mellem alle dele af et biologisk system) med særligt fokus på stofskiftet og cellernes kommunikation – også kaldet signaltransduktion. Han har offentliggjort 318 videnskabelige artikler i de mest prestigefyldte tidsskrifter inden for fysiologi, biokemi og cellebiologi.

Potentiale for flere banebrydende opdagelser

Professor og viceinstitutleder for forskning ved Institut for Idræt og Ernæring Erik A. Richter fortæller, at professor David James har haft stor indflydelse på forskningen på Københavns Universitet:

”Professor David James er en virkelig enestående forsker og har haft bånd til sektionen for Molekylær Fysiologi ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet siden 1998. I sektionen har vi mange samarbejdsprojekter, herunder en løbende udveksling af unge forskere. Vores samarbejde med professor David James vil kun blive styrket i de kommende år, og indeholder potentialet for flere banebrydende opdagelser inden for fysiologi og biokemi i relation til  fysisk aktivitet, ernæring og sundhed. Derfor finder vi ham yderst kvalificeret til titlen som æresdoktor ved Københavns Universitet.

Æresdoktorgraden tildeles af universitetet som den højeste akademiske anerkendelse, uden at modtageren nødvendigvis i forvejen har forsvaret en dansk doktordisputats. Det er forskere og forskningsmiljøer ved Københavns Universitet, der foreslår, hvem der skal indstilles til æresdoktorgraden, og det er de akademiske råd ved fakulteterne, der beslutter, hvem de indstiller til rektors endelige godkendelse.  Æresdoktorgraderne tildeles i forbindelse med Københavns Universitets årsfest; fredag den 8. november 2019.

Professor David James på Danmarksturné

Fra 11. til 13. november 2019 holder professor David James forelæsninger på Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Universitet. Forelæsningerne afholdes som en del af August Krogh on Tour; en foredragsrække, der er arrangeret for at fejre, at det i 2020 er 100 år siden, at August Krogh fik tildelt Nobelprisen i medicin og fysiologi.

Læs mere om