28. oktober 2019

August Krogh på Danmarksturné

Nobelpris

I 2020 er det 100 år siden at August Krogh - én af det 20. århundredes mest indflydelsesrige videnskabsfolk - fik tildelt Nobelprisen i Medicin og Fysiologi for opdagelsen af kapillærernes rolle i iltforsyningen til musklerne.

August KroghDet markeres med en række videnskabelige arrangementer, herunder ”August Krogh on Tour”, seminarer og symposier.

Formålet er at anerkende den enorme betydning, August Krogh har haft på nutidens excellente danske forskningsmiljøer i fysiologi.

Aktiviteterne er planlagt af August Krogh Club; et forskernetværk med base på Institut for Idræt og Ernæring og Institut for Biologi på København Universitet.

August Krogh on Tour

August Krogh on Tour er en foredragsrække, som er blevet til i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Universitet.

Fire internationalt anerkendte talere vil på hver sin turné til de tre universiteter præsentere state-of-the-art inden for deres forskningsfelter, som alle er baseret på August Kroghs forskning i fysiologi.

Det første arrangement i København vil være den 11. november 2019 kl. 15:15-17:00 på Københavns Professionshøjskole, Sigurdsgade 26, Kbh. N, hvor professor David James, University of Sydney vil holde oplæg om “Systems analysis of Insulin and Exercise Actions in Muscle and Fat”.

Postdoc Jens Frey Halling, jefh@nexs.ku.dk