6. september 2017

Dokumentarfilm: Dansedage med unge - om bevægelsesglæde, innovation og lederskab

Dokumentarfilm

om undervisning på Institut for Idræt og Ernæring. Filmen "Dansedage med Unge" følger 1 underviser, 21 studerende og 200 gymnasielever igennem et innovativt og udfordrende undervisningsforløb, der har fokus på dans, kreativitet, krop og lederskab.

Se en 1 minuts teaser til filmen her

Alle gymnasieelever i Danmark skal undervises i dans og bevægelse. Det kan være et stort og udfordrende område at undervise i. Idrætsstuderende har kun kort tid til at lære at undervise i dans. Dokumentarfilmen "Dansedage med Unge" følger 1 underviser, 21 studerende og 200 gymnasielever. Filmen varer 12 minutter og er skabt i et samarbejde mellem filminstruktør Helle Toft Jensen og lektor Helle Winther.

Filmen følger især de unge studerende i faget Ungdom og Idræt. De følges igennem et innovativt og udfordrende undervisningsforløb, der har fokus på dans, kreativitet, krop og lederskab. De studerende har stor medbestemmelse og udvikler selv danseworkshops i blandt andet hiphop, haka, salsa, chachacha og jumpstyle. Filmen viser, hvordan de studerende bliver "kaptajn på eget skib". Her lærer de at mestre 4 forskellige slags lærerroller - og udvikler bevidsthed om kroppens betydning for lederskab.

Filmen følger også Dansens Dag, hvor "UNGE underviser UNGE". Her underviser de studerende 200 gymnasieelever. Dansens dag har fokus på at skabe bevægelsesglæde, kreativitet og fællesskab på tværs af køn, alder og kultur.

Filmen er en del af projektet "Kroppens betydning for innovativt lederskab, entreprenørskab, kreativitet og kommunikation". Den er herunder især tilknyttet lektor Helle Winthers undervisning og forskning om "Kroppens sprog i professionel praksis". Filmen, der også har til formål at inspirere andre uddannelser, vil blive vist til åbne arrangementer på Institut for Idræt og Ernæring.

Instruktion og foto: Helle Toft Jensen
Klip: Ghita Beckendorff
Musik: Sten Ørting
Teknik: Oskar Fanta
Produceret i samarbejde med lektor Helle Winther.

Filmen er produceret med støtte fra:
FONDEN FOR ENTREPRENØRSKAB
SPOR MEDIA
Professor Lars Nybo, Institut for idræt og Ernæring
Institut for idræt og Ernæring, Københavns Universitet.