29. juni 2015

Dårlig søvn et alvorligt problem for folkesundheden

Søvn

Ny rapport samler den videnskabelige dokumentation, der findes om de helbredsmæssige konsekvenser ved manglen på god søvn. Den fortæller blandt andet, at mange danskere risikerer at få sukkersyge på grund af dårlig søvnkvalitet.

Sovende kvinde

Modelfoto. Fotograf: Mikal Schlosser

Mange danskere har søvnproblemer, eller har en livsstil, der leder til mangel på god søvn. Sover man dårligt over en længere periode, er det ikke kun ens velvære, hukommelse og reaktionsevne, det kan gå ud over. Man risikerer også sit helbred.

Det fastslår Vidensråd for Forebyggelse i en ny, omfattende rapport om danskernes søvn.

I rapporten giver en række af landets førende forskere en samlet vurdering af de helbredsmæssige konsekvenser, der er forbundet med at sove dårligt igennem længere tid.

”Manglen på god søvn et alvorligt problem for folkesundheden, fordi det øger risikoen for at udvikle fedme og type 2-diabetes”, fortæller en af forfatterne til rapporten Anders Sjödin, professor mso i sektionen for fedmeforskning ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Risiko for sukkersyge øges med 50%

Hvis man nat efter nat har svært ved at falde i søvn, vågner for tidligt, har usammenhængende søvn eller sover mindre end seks-syv timer hver nat, så har man det, som rapporten kalder 'dårlig søvn'.

Det er ikke farligt at sove dårligt i en kortere periode. Men hvis man flere måneder i træk sover dårligt eller får for lidt søvn, kan det få alvorlige konsekvenser for helbredet. Søvnmangel på sigt svækker immunforsvaret, således at man bliver mere modtagelig over for infektioner, ligesom man øger risikoen for at få livsstilssygdommme og stress.

Ifølge rapporten er risikoen for at udvikle type 2-diabetes eksempelvis øget med cirka 50 procent hos personer, der har svært ved at falde i søvn.

Samtidig har personer, der sover mindre end syv-otte timer om natten, omkring 50 procent øget risiko for hjertekarsygdomme og 15 procent højere risiko for slagtilfælde sammenlignet med dem, der sover mere og bedre.

Dårlig søvn er et udbredt problem i Danmark. Lidt over 10 procent af alle voksne danskere har været meget generet af søvnproblemer inden for de seneste to uger, mens 30 procent har været lidt generet, anslår rapporten.

Også et problem for unge danskere

”På Institut for Idræt og Ernæring har vi i flere år forsket i, hvilke metabole konsekvenser manglen på god søvn har på unge. I et OPUS-studie fandt vi, at bare tre dage med kort søvn påvirkede sukkerreguleringen hos teenagere. Vi fandt også, at både en lidt kortere søvn og en noget mere uregelmæssig søvn påvirkede insulinfølsomheden hos raske skolebørn på mellemste klassetrin”, understreger Sjödin.

Se rapporten "Søvn og Sundhed"