Ph.d. forsvar: SpilSammen - holdspil og fællesskaber på ungdomsuddannelser

Illustration

Adam Steen Malmkjær Rønlund

Ph.d. afhandling

Forskningen tager afsæt i den faldende idrætsdeltagelse i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse samt de store variationer i fysiske aktivitetsmuligheder på tværs af ungdomsuddannelser. Interventionen 'SpilSammen' blev gennemført på fire forskellige ungdomsuddannelser (STX, EUX, SOSU og FGU) for at fremme elevdrevne og samskabende bevægelsesinitiativer.

Forskningen anvender en aktionsforskningsinspireret tilgang og det centrale forskningsspørgsmål i afhandlingen er:

Hvordan er det muligt, i en demokratisk og samskabende proces med fokus på inkluderende idrætsaktiviteter, at udvikle bevægelseskulturen på fire forskellige ungdomsuddannelser?

Med udgangspunkt i Norbert Elias' figurationssociologiske teori udforsker afhandlingen udviklingsprocessen i SpilSammens interventionsforløb og deltagernes fortolkninger af muligheder og begrænsninger heri.

SpilSammen har anvendt demokratisk orienterede workshops med fokus på samskabelse og innovation. Målet har været at engagere eleverne og lærerne aktivt i at udvikle bevægelsesinitiativer med inspiration fra Center for Holdspil og Sundheds tilpassede og inkluderende holdspilsaktiviteter. Workshoppene har fungeret som et inspirationsrum for elever og lærere samt et middel til at skabe konkrete forslag til ændringer i skolernes bevægelseskultur.

SpilSammen har givet værdifuld indsigt i den komplicerede dynamik i implementeringen af aktionsforskningsinspirerede interventioner på tværs af forskellige ungdomsuddannelser. Resultaterne viser både muligheder og begrænsninger ved at arbejde med demokratiske idrætsinitiativer, afhængigt af skolernes unikke sociale dynamikker. Både elever og lærere oplevede forskellige niveauer af meningsfuldhed i workshopdeltagelsen. Den deltagende STX-skole lykkedes fx med at skabe håndgribelige tilføjelser til skolens bevægelseskultur, mens de tre andre skolekontekster var præget af varierende grader af udfordringer og begrænsninger. Der har derfor været ambivalens i forhold til at nå SpilSammens delmål om at udvikle bevægelseskulturen på skolerne.

Afhandlingen har bl.a. påpeget vigtigheden af at balancere demokratiske aktionsforskningsinspirerede idealer med de forskellige skolemæssige forudsætninger og interesser, der er at finde i de vidt forskellige danske ungdomsuddannelseskontekster. Lærernes centrale rolle i samskabelsesprocessen og deres vigtige position som ressourcepersoner i interventionerne blev desuden tydelige i SpilSammens forløb.

Afhandlingen har endvidere fremhævet værdien af at benytte tilpassede og inkluderende holdspilsaktiviteter baseret på principperne fra Center for Holdspil og Sundhed. På trods af variationer på tværs af skolerne blev holdspilsaktiviteterne positivt modtaget af elever og lærere som både sjove fællesskabsaktiviteter og illustrative eksempler på demokratiske og samskabende processer.

Download Indhold; Dansk resumé; English summary.

2024, 460 sider.

Tid

11. december 2024, kl. 13.00

Sted

Festauditoriet, Bülowsvej 17. 1870 Frederiksberg C.

Bedømmelsesudvalg

Lektor Ulrik Wagner (formand), Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, Danmark.

Lektor Inger Eliasson, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, Sverige.

Lektor Tommy Langseth, Faculty of Humanities, Sports and Educational Science Department of Sports, Physical Education and Outdoor Studies, Universitetet i Sørøst-Norge.

Hovedvejleder

Lektor Glen Nielsen, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, Danmark.

Medvejleder

Adjunkt Stine Frydendal, Institut for Idræt og Ernæring, Københavns Universitet, Danmark.