Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Standard

Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab. / Stelter, Reinhard.

Lederskabelse: det personlige lederskab . red. / Poula Helth. 5. udg. Samfundslitteratur, 2023. s. 75-86.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Harvard

Stelter, R 2023, Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab. i P Helth (red.), Lederskabelse: det personlige lederskab . 5 udg, Samfundslitteratur, s. 75-86.

APA

Stelter, R. (2023). Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab. I P. Helth (red.), Lederskabelse: det personlige lederskab (5 udg., s. 75-86). Samfundslitteratur.

Vancouver

Stelter R. Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab. I Helth P, red., Lederskabelse: det personlige lederskab . 5 udg. Samfundslitteratur. 2023. s. 75-86

Author

Stelter, Reinhard. / Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab. Lederskabelse: det personlige lederskab . red. / Poula Helth. 5. udg. Samfundslitteratur, 2023. s. 75-86

Bibtex

@inbook{f500452bad6447208180725f2e8fe5bb,
title = "Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab",
abstract = "I dette kapitel s{\ae}ttes fokus p{\aa} lederens muligheder for at g{\aa} i dialog med lederkolleger og medarbejdere p{\aa} et plan, hvor mening og v{\ae}rdiskaben-de processer er i centrum. De centrale grunddimensioner for denne form for coachende dialog ligger i et fokus p{\aa} v{\ae}rdier, i muligheder for meningsskabelse og i det narrativ-samskabende perspektiv.Det er i stigende grad n{\o}dvendigt for ledere at kunne fungere dialog-orienteret, og tredjegenerationscoaching kan bruges som inspiration i dette arbejde, ligesom det kan v{\ae}re et nyttigt redskab i udviklingen af den relationsskabte organisation (jf. Helth i denne bog).I erkendelse af, at lederen meget vanskeligt kan fungere som coach i rendyrket form, vil kapitlet diskutere de s{\ae}rlige udfordringer, der ligger i at v{\ae}re leder og coach p{\aa} {\'e}n gang. Som fundament til forst{\aa}else af coaching og lederskab tages udgangspunkt i en beskrivelse af coachingens tre {\textquoteleft}generationer{\textquoteright} eller tilgange, som hver is{\ae}r kredser om forskellige grundperspektiver. Den f{\o}rste generation af coaching er fx s{\ae}rligt opta-get af de konkrete m{\aa}l, som coachee{\textquoteright}en – fremover kaldet dialogpartner - {\o}nsker at opfylde. Der fremh{\ae}ves den s{\ae}rlige mulighed, der {\aa}bner sig for ledere i den tredje generation af coaching, som forfatteren har udvik-let (Stelter 2012, 2016), og som ogs{\aa} udfolder sig i protreptiske samtaler (Kirkeby m.fl. 2008; Kirkeby 2016), en s{\ae}rlig form for tredjegenerationscoaching, hvor der s{\ae}ttes s{\ae}rligt fokus p{\aa} v{\ae}rdirefleksion.",
keywords = "Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Coaching, dialog, lederskab",
author = "Reinhard Stelter",
year = "2023",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-4251-0",
pages = "75--86",
editor = "Poula Helth",
booktitle = "Lederskabelse",
publisher = "Samfundslitteratur",
edition = "5",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Coaching som inspiration for dialogbaseret lederskab

AU - Stelter, Reinhard

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - I dette kapitel sættes fokus på lederens muligheder for at gå i dialog med lederkolleger og medarbejdere på et plan, hvor mening og værdiskaben-de processer er i centrum. De centrale grunddimensioner for denne form for coachende dialog ligger i et fokus på værdier, i muligheder for meningsskabelse og i det narrativ-samskabende perspektiv.Det er i stigende grad nødvendigt for ledere at kunne fungere dialog-orienteret, og tredjegenerationscoaching kan bruges som inspiration i dette arbejde, ligesom det kan være et nyttigt redskab i udviklingen af den relationsskabte organisation (jf. Helth i denne bog).I erkendelse af, at lederen meget vanskeligt kan fungere som coach i rendyrket form, vil kapitlet diskutere de særlige udfordringer, der ligger i at være leder og coach på én gang. Som fundament til forståelse af coaching og lederskab tages udgangspunkt i en beskrivelse af coachingens tre ‘generationer’ eller tilgange, som hver især kredser om forskellige grundperspektiver. Den første generation af coaching er fx særligt opta-get af de konkrete mål, som coachee’en – fremover kaldet dialogpartner - ønsker at opfylde. Der fremhæves den særlige mulighed, der åbner sig for ledere i den tredje generation af coaching, som forfatteren har udvik-let (Stelter 2012, 2016), og som også udfolder sig i protreptiske samtaler (Kirkeby m.fl. 2008; Kirkeby 2016), en særlig form for tredjegenerationscoaching, hvor der sættes særligt fokus på værdirefleksion.

AB - I dette kapitel sættes fokus på lederens muligheder for at gå i dialog med lederkolleger og medarbejdere på et plan, hvor mening og værdiskaben-de processer er i centrum. De centrale grunddimensioner for denne form for coachende dialog ligger i et fokus på værdier, i muligheder for meningsskabelse og i det narrativ-samskabende perspektiv.Det er i stigende grad nødvendigt for ledere at kunne fungere dialog-orienteret, og tredjegenerationscoaching kan bruges som inspiration i dette arbejde, ligesom det kan være et nyttigt redskab i udviklingen af den relationsskabte organisation (jf. Helth i denne bog).I erkendelse af, at lederen meget vanskeligt kan fungere som coach i rendyrket form, vil kapitlet diskutere de særlige udfordringer, der ligger i at være leder og coach på én gang. Som fundament til forståelse af coaching og lederskab tages udgangspunkt i en beskrivelse af coachingens tre ‘generationer’ eller tilgange, som hver især kredser om forskellige grundperspektiver. Den første generation af coaching er fx særligt opta-get af de konkrete mål, som coachee’en – fremover kaldet dialogpartner - ønsker at opfylde. Der fremhæves den særlige mulighed, der åbner sig for ledere i den tredje generation af coaching, som forfatteren har udvik-let (Stelter 2012, 2016), og som også udfolder sig i protreptiske samtaler (Kirkeby m.fl. 2008; Kirkeby 2016), en særlig form for tredjegenerationscoaching, hvor der sættes særligt fokus på værdirefleksion.

KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

KW - Coaching

KW - dialog

KW - lederskab

UR - https://samfundslitteratur.dk/bog/lederskabelse

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-593-4251-0

SP - 75

EP - 86

BT - Lederskabelse

A2 - Helth, Poula

PB - Samfundslitteratur

ER -

ID: 375799788