"Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

"Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel. / Jørgensen, Steen Ingemann; Winther, Helle; Svendler Nielsen, Charlotte; Nybo, Lars.

I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, Bind 13, Nr. 24, 2018, s. 55-68.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Jørgensen, SI, Winther, H, Svendler Nielsen, C & Nybo, L 2018, '"Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel', Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, bind 13, nr. 24, s. 55-68.

APA

Jørgensen, S. I., Winther, H., Svendler Nielsen, C., & Nybo, L. (2018). "Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel. Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, 13(24), 55-68.

Vancouver

Jørgensen SI, Winther H, Svendler Nielsen C, Nybo L. "Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel. Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift. 2018;13(24):55-68.

Author

Jørgensen, Steen Ingemann ; Winther, Helle ; Svendler Nielsen, Charlotte ; Nybo, Lars. / "Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel. I: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift. 2018 ; Bind 13, Nr. 24. s. 55-68.

Bibtex

@article{6760a8db9ce242009638087bd1a04d2d,
title = "{"}Authentic microteaching{"} som akademisk l{\ae}rings- og undervisningsmodel",
abstract = "Universitetsuddannelsen i idr{\ae}t integrerer l{\ae}ring af praktiske kompetencer og akademisk faglig fordybelse. I denne artikel pr{\ae}senterer vi ”authentic microteaching” som model, hvor medbestemmelse og formidlingsdimensionen indg{\aa}r som centrale fokusomr{\aa}der i vores undervisning. Vores empiriske erfaringer med at udvikle modellen samt det l{\ae}rings- og uddannelsesstrategiske sigte beskrives med udgangspunkt i et specifikt kursus, hvor vores studerende via sm{\aa} trefasede forl{\o}b bev{\ae}ger sig fra at v{\ae}re deltagere i undervisning til selv at v{\ae}re formidlere af det faglige indhold i virkelighedsn{\ae}re undervisnings-situationer. I f{\o}rste fase introduceres de studerende til praksisomr{\aa}det i korte forl{\o}b tilrettelagt af universitetets undervisere, mens anden fase tager udgangspunkt i ”reciprocal peer teaching”, hvor de studerende underviser hinanden og udvikler deres egen praksis organiseret ud fra ”microteaching”-modellen. Tredje fase inkluderer korte undervisningsforl{\o}b med elever fra gymnasieskolen som deltagere i virkelighedsn{\ae}re situationer ud fra ”autenthic pedagogy” og tilh{\o}rende refleksionspapirer (mini-underviserportfolier) som parallel fordybelsesaktivitet.",
author = "J{\o}rgensen, {Steen Ingemann} and Helle Winther and {Svendler Nielsen}, Charlotte and Lars Nybo",
note = "CURIS 2018 NEXS 093",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "13",
pages = "55--68",
journal = "Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "24",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - "Authentic microteaching" som akademisk lærings- og undervisningsmodel

AU - Jørgensen, Steen Ingemann

AU - Winther, Helle

AU - Svendler Nielsen, Charlotte

AU - Nybo, Lars

N1 - CURIS 2018 NEXS 093

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Universitetsuddannelsen i idræt integrerer læring af praktiske kompetencer og akademisk faglig fordybelse. I denne artikel præsenterer vi ”authentic microteaching” som model, hvor medbestemmelse og formidlingsdimensionen indgår som centrale fokusområder i vores undervisning. Vores empiriske erfaringer med at udvikle modellen samt det lærings- og uddannelsesstrategiske sigte beskrives med udgangspunkt i et specifikt kursus, hvor vores studerende via små trefasede forløb bevæger sig fra at være deltagere i undervisning til selv at være formidlere af det faglige indhold i virkelighedsnære undervisnings-situationer. I første fase introduceres de studerende til praksisområdet i korte forløb tilrettelagt af universitetets undervisere, mens anden fase tager udgangspunkt i ”reciprocal peer teaching”, hvor de studerende underviser hinanden og udvikler deres egen praksis organiseret ud fra ”microteaching”-modellen. Tredje fase inkluderer korte undervisningsforløb med elever fra gymnasieskolen som deltagere i virkelighedsnære situationer ud fra ”autenthic pedagogy” og tilhørende refleksionspapirer (mini-underviserportfolier) som parallel fordybelsesaktivitet.

AB - Universitetsuddannelsen i idræt integrerer læring af praktiske kompetencer og akademisk faglig fordybelse. I denne artikel præsenterer vi ”authentic microteaching” som model, hvor medbestemmelse og formidlingsdimensionen indgår som centrale fokusområder i vores undervisning. Vores empiriske erfaringer med at udvikle modellen samt det lærings- og uddannelsesstrategiske sigte beskrives med udgangspunkt i et specifikt kursus, hvor vores studerende via små trefasede forløb bevæger sig fra at være deltagere i undervisning til selv at være formidlere af det faglige indhold i virkelighedsnære undervisnings-situationer. I første fase introduceres de studerende til praksisområdet i korte forløb tilrettelagt af universitetets undervisere, mens anden fase tager udgangspunkt i ”reciprocal peer teaching”, hvor de studerende underviser hinanden og udvikler deres egen praksis organiseret ud fra ”microteaching”-modellen. Tredje fase inkluderer korte undervisningsforløb med elever fra gymnasieskolen som deltagere i virkelighedsnære situationer ud fra ”autenthic pedagogy” og tilhørende refleksionspapirer (mini-underviserportfolier) som parallel fordybelsesaktivitet.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 13

SP - 55

EP - 68

JO - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 24

ER -

ID: 192456964