22. maj 2024

Nyt forskningscenter skal belyse tarmbakteriers rolle for overvægt, diabetes og hjertekarsygdomme

tarmbakterier

Et nyt center, Microbiome Health Initiative, får til opgave at undersøge, om der er årsagssammenhænge mellem tarmens bakterier og sygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme. Institut for Idræt og Ernæring bidrager med forskning i sammenhængen mellem tarmbakterier, kost og sundhed. Initiativets første fase finansieres med 150 mio. kr. af Novo Nordisk Fonden.

Henrik Roager
Lektor Henrik Roager i laboratoriet

Igennem det seneste årti har forskning indikeret, at tarmbakterier spiller en rolle i udviklingen og forebyggelsen af sygdomme som diabetes og hjertekarsygdomme. Lektor Henrik Roager fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, er en de forskere, som med sin ekspertise i samspillet mellem tarmbakterier, kost og sundhed, skal være med til at afklare tarmbakteriernes rolle for menneskets sundhed.

Vi mistænker, at de molekyler, som tarmbakterierne producerer er helt afgørende, når vi skal forstå, hvordan tarmbakterierne spiller en rolle for overvægt, diabetes og hjertekarsygdomme. Vi vil ved hjælp af vores avancerede analysemetoder måle tarmbakteriernes produktion af disse molekyler og afklare, hvordan de relaterer sig til sygdomme, samt undersøge, hvordan molekylerne kan påvirkes igennem målrettede kosttilskud.”, siger Henrik Roager.

Tværfaglighed styrker projektets potentielle effekt

Projektets tværfaglige tilgang med flere forskellige forskningsenheder og hospitaler gør det muligt at koordinere forskning mellem de stærkeste internationale miljøer og øger sandsynligheden for, at projektets resultater kan gøre en forskel i virkelighedens praksis.

Vi er virkelig stolte over at få lov til at bidrage til dette vigtige initiativ!" fortæller Henrik Roager og fortsætter: "Vi håber, at vi kan være med til at identificere nye måder at forebygge og behandle sygdomme – dette kunne f.eks. være i form af nye sundhedsgavnlige bakterier, mikrobielle molekyler eller kosttilskud målrettet vores tarm. Det er der brug for, da forekomsten af disse sygdomme er voksende og udgør en global sundhedsudfordring.

Næste fase er i støbeskeen

Microbiome Health Initiative, som forankres på Danmarks Tekniske Universitet, involverer forskere fra Københavns Universitet, Amsterdam University Medical Centre og Weizmann Institute of Science, samt klinikere på Odense Universitetshospital og Steno Diabetes Centre Copenhagen.

Microbiome Health Initiative består af to faser. Første fase løber fra 2024-2028 med et samlet budget på 150 mio. kr. og har til formål at identificere nye strategier målrettet tarmen til at forebygge sygdomme. Institut for idræt og Ernæring modtager cirka 15 mio. kr. som en del af denne fase.

Fase 2, som løber fra 2026-2030, betinget af en succesful midtvejsevaluering af fase 1, vil fokusere på at teste tilskud af bakterier, mikrobielle molekyler og/eller målrettede kostsupplementer som nye forebyggelses- og behandlingsstrategier.

Se Novo Nordisk Fondens nyhed om det samlede initiativ her.

Henrik Munch Roager,
Lektor og forskningsleder