16. september 2022

Steffen Henning Raun vinder Ph.d.-prisen ved SCIENCE 2022

pris

Hvert år hædrer Forskningsudvalget på SCIENCE tre fremragende ph.d.-projekter, der er forsvaret på fakultetet i løbet af det forudgående år. I år går æren blandt andet til Steffen Henning Raun for sin afhandling om ændringerne i stofskiftet hos personer, der bliver diagnosticeret med kræft.

Steffen Henning Raun

I løbet af det seneste år er der forsvaret ikke mindre end 220 ph.d.-afhandlinger på SCIENCE. Af disse blev de 13 nomineret til Ph.d.-prisen. Derfor understreger prisen til Steffen Henning Raun den exceptionelle akademiske milepæl, han har opnået gennem sit ph.d.-forløb, mener hans tidligere vejleder lektor Lykke Sylow:

Steffen har i løbet af sin ph.d. publiceret 11 videnskabelige artikler af høj kvalitet, hvoraf han har været hovedforfatter på de seks. En produktivitet af den skala og i den kvalitet husker jeg faktisk ikke at have set før, og den er helt ekstraordinær for en ph.d.-studerende. Derfor har det været en fornøjelse og også givende at være vejleder på hans ph.d. Steffen har virkelig været med til at udvikle den viden, vi har, om den indvirkning kræft har på stofskiftet og vores muskler, siger lektor Lykke Sylow.

Sammenhængen mellem kræft og ændringer i stofskiftet

I sit ph.d.-projekt undersøgte Steffen Henning Raun de ændringer, der sker i stofskiftet hos personer, der bliver diagnosticeret med kræft, samt efter et kræftforløb med behandling. Ligesom det ses ved type 2-diabetes, kan personer, der diagnosticeres med kræft, få svært ved at kontrollere deres blodsukker og udvikle nedsat insulinfølsomhed. Dette kan skabe problemer i forhold til kræftbehandlingen og nedsætter chancen for overlevelse.

Desuden kan nogle kræftformer, herunder brystkræft, lede til en større risiko for udvikling af overvægt og type 2-diabetes. Da både muskel- og fedtvæv er vigtige i forhold til kontrol af blodsukkeret og insulinfølsomhed, undersøgte Steffen Henning Raun, hvad der sker i disse væv hos kræftpatienter. Formålet var at udvikle en dybere forståelse af stofskifteforstyrrelserne i denne patientgruppe, hvilket på sigt kan føre til bedre behandlingsmuligheder.

Find et resume at Steffen Hennings Rauns ph.d.-afhandling ‘Elucidating the Molecular Mechanisms Underlying Metabolic Dysfunction in Cancer’ her.

Om Ph.d.-prisen ved SCIENCE

Ph.d. prisen uddeles hvert år af dekanen efter forslag fra Forskningsudvalget på SCIENCE. Udvalget nominerer kandidater på baggrund af indstillinger fra institutterne blandt ph.d.-projekter, der er forsvaret i perioden 1. juni 2021 til 31. maj 2022. Kriteriet for udvælgelsen er alene projektet og dimittendens excellence. Sammen med prisen modtager Steffen Henning Raun 25.000 kr.