6. januar 2022

Københavns Universitet er blandt verdens bedste til idrætsforskning

Shanghai Ranking

Institut for Idræt og Ernæring og Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital – begge ved Københavns Universitet – er tilsammen blandt verdens bedste forskningsmiljøer inden for ’Sport Science’, ifølge det internationalt anerkendte Shanghai Ranking.

Siden 2016 har Shanghai Ranking udgivet ’Global Ranking of Sport Science Schools and Departments’, der giver et overblik over verdens førende forskningsmiljøer inden for ’Sport Science’. Ud af mere end 300 universiteter fra hele verden indtager Institut for Idræt og Ernæring, sammen med Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital, i år tredjepladsen på den toneangivende internationale rangliste.

Test

Flest artikler i ’high impact’-tidsskrifter

På årets liste er Institut for Idræt og Ernæring og Institut for Idrætsmedicin opgjort som det forskningsmiljø, der publicerer flest artikler i de mest betydningsfulde videnskabelige tidsskrifter. Dette ligger i direkte forlængelse af forskningsmiljøernes strategi om ikke blot at publicere mange artikler. Ambitionen er også at publicere de bedste.

Kriterierne bag Shanghai Ranking

Ranglisten er baseret på fem forskellige kriterier inden for kvaliteten af forskning, mængden af forskning og internationalt forskersamarbejde. Ranglisten baserer opgørelsen på den samlede præstation over de seneste frem år – dvs. i år fra 2016 til 2020:

• Det samlede antal af udgivne videnskabelige artikler
  • Antallet af gange de udgivne artikler er citeret i andre videnskabelige artikler
  • Antallet af citater pr. udgivet videnskabelig artikel
  • Antallet af artikler i de 25% mest betydningsfulde videnskabelige tidsskrifter
  • Procentdelen af videnskabelige artikler, der er resultatet af internationalt forskersamarbejde

Dansk idrætsforskning i topklasse

Der er flere danske idrætsforskningsmiljøer placeret på årets liste. Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet rangeres næsthøjest som nr. 11 og Sektion for Idræt ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet rangeres som mellem 76 og 100. Aalborg Universitets ’Physical activity and human performance’ rangeres mellem 151 og 200 på listen.

På dette års liste er det Deakin University fra Australien, der ligger nr. 1 og Norges idrettshøgskole, der ligger nr. 2.

Se den samlede Global Ranking of Sport Science Schools and Departments 2021 her.