31. august 2022

Erik Richter modtager Bagger-Sørensen Prisen 2022

PRIS

Professor Erik Richter fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet modtager dette års Bagger-Sørensen Pris for sin forskning inden for fysisk aktivitets effekter på mennesker med diabetes.

Erik Richter Bagger-Sørensen Fonden aug22
Professor Erik Richter (til venstre) med Claus Bagger-Sørensen (foto: Bagger-Sørensen Fonden)

Bagger-Sørensen Fonden uddeler hvert år en hæderspris på 1 mio. kr. til en forsker, som har ’ydet en banebrydende videnskabelig indsats på et højt internationalt niveau’.

Dette års vinder af prisen er professor Erik Richter fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet:

”Jeg er meget beæret over at modtage Bagger-Sørensen Prisen og den anerkendelse af forskningsindsatsen, der ligger i den. Samtidig er det også vigtigt at huske på, at forskningen bygger på en teamindsats i forening med fremragende seniorkolleger, dygtige unge studerende, ph.d.-studerende og postdocs samt et fremragende teknisk personale og de afgørende forskningsbevillinger. Uden alt det, ville forskningen ikke kunne lade sig gøre,” udtaler en stolt professor Erik Richter.

Grundlaget for forebyggelse af diabetes

Fonden begrunder deres valg af professor Erik Richter som dette års prismodtager med, at han ”i sit mangeårige forskerliv har arbejdet på at påvise de mange gunstige effekter af motion. Herunder særligt at beskrive hvad der sker i vore muskler, som gør, at motion beskytter mod såvel forstadierne til type 2-diabetes som selve sygdommen.

Professor Erik Richter beskrev allerede tilbage i 1982, hvorledes fysisk aktivitet er i stand til at øge kroppens insulinfølsomhed.

Denne opdagelse dannede en væsentlig del af grundlaget for anbefalingen af fysisk aktivitet i forebyggelse og behandling af særligt type 2 diabetes, som mange mennesker verden over siden har nydt godt af.

Videoportræt af Erik Richter

Kategori: Statistik, Markedsføring

Fakta om fonden og prisen

• Bagger-Sørensen Fonden yder primært støtte til forskning, udvikling, uddannelse og oplysning om udbredelse af mund- og tandhygiejne samt forebyggelse og helbredelse af sukkersyge og øjensygdomme.
  • Ud over hovedprisen uddeles der også to priser til unge forskere samt en påskønnelsespris til en ildsjæl.
  • Hovedprisen, som professor Erik Richter modtager i år, er på 1 mio. kr., heraf går halvdelen til yderligere forskning og den anden halvdel til Erik Richter personligt.

Professor Erik Richter
Institut for Idræt og Ernæring