23. september 2020

Dannelsen af blodkar i muskler er nedsat hos kvinder efter overgangsalderen

OVERGANGSALDER

Et nyt studie fra Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet viser, at kvinders evne til at danne små blodkar i musklerne er nedsat efter overgangsalderen. Dette øger vigtigheden af fysisk aktivitet for kvinder før og i overgangsalderen for at forebygge udviklingen af sygdomme senere i livet.

Kvinder spinning

Generelt gælder det, at risikoen for hjertekarsygdomme stiger med alderen. Kvinder har i store dele af livet en lavere risiko end mænd for at udvikle hjertekarsygdomme, men når overgangsalderen sætter ind, ændrer det billede sig. Man kender dog ikke årsagen til dette.

Spinning førte ikke til flere små blodkar

Nu viser et nyt studie fra forskere på Institut for Idræt og Ernæring, at kvinder efter overgangsalderen har en markant reduceret evne til at danne nye små blodkar (kapillærer) i musklerne sammenlignet med yngre kvinder. Dertil viser studiet også, at de ældre kvinder ikke opnår en stigning i antallet af kapillærer i musklen efter en otte-ugers periode med spinning på cykel, hvilket står i modsætning til, hvad der tidligere er blevet vist hos unge og ældre mænd.

Kapillærerne er vigtig for sundheden, da de er afgørende for optagelse af sukker og fedt i musklerne. Tabet af kapillærer kan også påvirke insulinfølsomheden og dermed føre til udvikling af type 2-diabetes.

Efter de otte ugers spinning forbedrede kvinderne sig dog på en række andre områder, herunder deres kondition.

Line Nørregaard Olsen, der er ph.d.-studerende ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, forklarer, at den manglende forbedring i forhold til nye blodkar formentlig skyldes overgangsalderens permanente tab af østrogen:

Studiet understøtter ideen om, at kvinder har fordel af at være fysisk aktive inden overgangsalderens indtræden, mens de stadig har høje østrogenniveauer. Det giver dem et bedre fysisk udgangspunkt, når de bliver ældre, og det er vigtigt. For selvom otte ugers træning efter overgangsalderen har en mærkbar effekt på nogle parametre, så har det ingen indvirkning på de små blodkar i musklerne, og det kan føre til en forringet hjertekarsundhed og en øget risiko for at udvikle type 2-diabetes.”

Ylva Hellsten, der er professor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet og hovedansvarlig for studiet, uddyber de mulige konsekvenser af studiet:

Det er vigtigt at understrege, at både mænd og kvinder har en stor fordel ved at være fysisk aktive hele livet, uanset alder, men det tyder på, at der findes nogle afgørende forskelle mellem mænd og kvinder i den måde, hjertekarsystemet påvirkes af aldring og fysisk aktivitet. Derfor kan det her studie føre til en justering af de træningsanbefalinger, man giver til kvinder i denne aldersgruppe.”

Forskerne vil i kommende studier dykke dybere ned i, hvilke former for fysisk aktivitet, der har den bedste effekt på kvindernes sundhed.

Fakta om studiet

• To grupper af kvinder medvirkede i studiet: 12 kvinder i alderen 59-70 år (efter overgangsalderen) og fem kvinder i alderen 21-28 år (før overgangsalder). Begge grupper fik foretaget en prøve (biopsi) fra deres lårmuskel. Kvinderne i alderen 59-70 år var desuden igennem et træningsforløb over otte uger (tre gange ugentligt) foretaget på spinningscykler med moderat til høj intensitet.

• Kvinderne efter overgangsalderen fik testet deres kondition og en række andre parametre før og efter træning. Derudover fik disse kvinder både før og efter træningsforløbet taget vævsprøver fra deres lårmuskel, som blev brugt til analyse af antallet af kapillærer i lårmusklen, samt analyse af flere muskelspecifikke proteiner.

• De 8 ugers aerob træning, i form af spinning, havde en positiv effekt på konditionen, som steg 15% hos kvinderne efter overgangsalderen.

• Processen med dannelsen af nye kapillærer kaldes for ’angiogenese’, og kapillærer er afgørende for evnen til at transportere ilt og næringsstoffer ud til kroppens celler.

• I projektet blev celler i kapillærerne, de såkaldte ’endotelceller’, studeret i et laboratorium ved at isolere dem fra de indhentede muskelbiopsier. Dette er ikke blevet gjort før.

• Studiet er offentliggjort i artiklen "Angiogenic Potential is Reduced in Skeletal Muscle of Aged Women" i det ansete videnskabelige tidsskrift 'Journal of Physiology'.

• Studiet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond og Kulturministeriets Forskningsudvalg.