29. oktober 2019

Laks og makrel flere gange om ugen gør børn sundere

Fed fisk

Et nyt forskningsprojekt fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet har som det første vist, at børn får mindre fedt i blodet og mere af det gode kolesterol, når de spiser fed fisk flere gange om ugen. Hvis gode spisevaner som disse fortsættes gennem livet, kan det på sigt være med til at mindske risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme.

Pige laver mad

Selvom de fleste anser fisk for at være sundt, er det endnu ikke blevet undersøgt om et øget indtag af fed fisk – som makrel, laks, sild og ørred - kan forbedre børns sundhed. I et nyt forskningsprojekt skulle 199 helt almindelige, sunde og raske 8-9-årige børn gennem tre måneder spise ca. 300 g fed fisk eller ca. 300 g kylling hver uge.

Resultaterne viste, at selv sunde og raske børn havde gevinster ved at spise fed fisk, og at effekterne var større, jo mere fisk børnene spiste. Så der er god grund til at følge Fødevarestyrelsens anbefaling om at spise fisk to gange om ugen til aftensmad og flere gange om ugen som pålæg – også for børn.

Mere fed fisk giver mindre fedt i blodet

Børnene som spiste fisk i studiet opnåede et gennemsnitligt fald på 10 % i blodets indhold af triglycerid-fedt og en 5 %-stigning i det gavnlige HDL-kolesterol i forhold til børnene, som spiste kylling. Effekterne opfattes som sundhedsfremmende, idet høje blodniveauer af triglycerid-fedt og lave niveauer af HDL-kolesterol hos voksne er velkendte risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme. Det er formodentligt fiskens indhold af omega-3 fedtsyrer, der har haft en positiv indvirkning.

”Effekterne på fedt og kolesterol i blodet er tidligere blevet vist i studier, hvor der er givet fiskeolietilskud. Det nye er, at vi nu har vist, at børn opnår tilsvarende effekter ved at spise rigtig fisk. Og det er interessant, fordi det er fisk - og ikke fiskeolie – som serveres til aftensmad i hjemmene og som Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser. Ved at spise fisk, får man desuden en række andre vigtige næringsstoffer med så som D-vitamin, selen og gode proteiner,” forklarer lektor i børns ernæring Camilla T. Damsgaard, Institut for Idræt og Ernæring. Camilla T. Damsgaard var ansvarlig for forskningsprojektet og er hovedforfatter til artiklen sammen med ph.d.-studerende Stine Vuholm.

Grundlæg de gode vaner i barndommen

Ifølge forskerne er det svært at spå om, hvor meget effekterne præcist betyder for børnenes sundhed på lang sigt:

"Vi har desværre ingen langtidsstudier der undersøger dette hos raske børn – det ville kræve, at vi fulgte børnene de næste 50-60 år", fortæller lektor Camilla T. Damsgaard. "Men vi ved blandt andet, at børn der har lave niveauer af triglycerid-fedt i blodet typisk også har lavere niveauer som voksne. Så selvom gevinsten her og nu måske er begrænset for det enkelte barn, så vil det være en stor gevinst for samfundet på lang sigt, hvis vi kan sænke hele befolkningens risiko en lille smule ved at grundlægge nogle gode vaner tidligt og opretholde dem over livet. Her er rugbrødsmaden med makrel i tomat, som rigtig mange danskere i forvejen spiser, helt oplagt" slutter hun.

Fremtidige forskningsprojekter skal hjælpe med at besvare, hvordan man kan få børn og unge til at fortsætte med et højt fiskeindtag og om lignende effekter kan opnås hos børn yngre end 8 års alderen.

Dekorativt billede

Blodtryk, puls og kognitiv funktion

Studiet viste ingen sænkning af børnenes blodtryk og puls, som man tidligere har set i forsøg, hvor voksne har fået fiskeolietilskud. Dette kan skyldes, at børn generelt har lavere blodtryk end voksne, og at det er sværere at måle et nøjagtigt blodtryk på børn, fordi de er mere i bevægelse. Forskerne målte også effekten af fed fisk på børnenes kognitive evner, som opmærksomhed og hukommelse. Disse resultater er under udarbejdelse.

Resultaterne er netop blevet udgivet i det internationalt anerkendte videnskabelige tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition under titlen: ”Effects of oily fish intake on cardiometabolic markers in healthy 8-9-year-old children: The FiSK Junior randomized trial”.

Om Projekt FiSK

Projekt FiSK, der er støttet af Nordea-fonden med 17,9 mio. kr., består både af en forsknings- og en formidlingsdel med deltagelse af de fire danske akvarier; Kattegatcentret, Den Blå Planet, Nordsøen Oceanarium og Fiskeri- og Søfartsmuseet

Forskningsprojektet FiSK Junior blev udført på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet i 2016-2017 med 8-9-årige børn fra Københavnsområdet som alle havde et lavt fiskeindtag. I studiet blev børnene og deres familier tilfældigt fordelt i to grupper der fik udleveret enten fisk eller kylling gratis, som de igennem 3 måneder skulle spise til aftensmad to gange om ugen og som pålæg flere gange om ugen. Målet var at børnene på denne måde spiste ca. 300 g fed fisk eller ca. 300 g kylling hver uge. Før og efter madperioden fik børnene taget blodprøver og målt blodtryk og gennem hele perioden registrerede forældrene dagligt, hvor meget fisk eller kylling børnene spiste. Børnene i fiskegruppen spiste i snit 375 g fed fisk hver uge.