7. november 2019

Bananomics – ny metode til at afsløre indtaget af bananer

Bananer

er en af de mest spiste frugter i verden, men der er næsten ingen forskning i de sundhedsmæssige virkninger. Det skyldes, at man hidtil ikke har kunnet identificere de metabolitter, som skabes, når kroppen nedbryder de bananer, man spiser. Men nu har en postdoc på Institut for Idræt og Ernæring skabt en metode, der kan måle metabolitterne, der afslører om forsøgspersoner spiser bananer.

Forsiden på Journal of Nutrition, vol. 149, Issue 10, oktober 2019
Forsiden på Journal of Nutrition,
vol. 149, issue 10, oktober 2019

Bananer er rige på mange af de stoffer, vi anvender som signalstoffer i kroppens nervesystem. Derfor har man svært ved at identificere stofskifteprodukter – også kaldet metabolitter - der kan fortælle, om man har spist banan. Og når man ikke kan afgøre, om forsøgspersoner har spist bananer, og hvor mange de i så fald har spist, så har man også svært ved at undersøge sundhedseffekten af dem.

Men nu har postdoc Natalia Vazquez Manjarrez fra Institut for Idræt og Ernæring skabt en metode, der kan vise indtaget af bananer. Det er sket ved at undersøge kombinationen af de metabolitter, der skabes, når man spiser banan. Metoden er udviklet ved brug af metabolomics (se forklaring i højre spalte) og som led i FoodBAll-projektet, støttet af Innovationsfonden.

Resultatet er, at det fremover vil være muligt at gennemføre præcise undersøgelser af bananernes sundhedsmæssige virkninger; det kunne f.eks. være virkninger på tarmbakterier, på sygdomsrisiko, på tarmens peristaltik (tarmens transport af den fordøjede mad) - og hvem ved måske påvirker bananerne humøret med alle de signalstoffer, de indeholder.

Artiklen ’Discovery and validation of banana intake biomarkers using untargeted metabolomics in human intervention and cross-sectional studies’ er udgivet i Journal of Nutrition og bananer prydede derfor forsiden af tidsskriftet.