10. februar 2018

Sødemidler feder ikke

sødemidler

Nyt studie tyder på, at sodavand med sødemidler ikke påvirker insulinfølsomheden og risikoen for at udvikle diabetes. Resultaterne underbygger tidligere studier, der har vist, at drikkevarer med sødemidler kan være et effektivt værktøj til at opnå både en sundere vægt og krop. Det nye studie er gennemført af forskere ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet i samarbejde med Århus Universitet.

Drikkevarer

Der har gennem en årrække været uenighed, om man taber sig eller tager på af at indtage drikkevarer med sødemidler, og om de - sammenlignet med drikkevarer som mælk, vand og sukkerholdig sodavand - fører til højere eller lavere risiko for at udvikle type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Uenigheden skyldes, at nogle observationsstudier blandt andet har peget på, at drikkevarer med sødemidler fører til øget kropsvægt, mens resultaterne fra flere interventionsstudier viser, at drikkevarer med sødemidler fører til vægttab.

Klik her og læs mere om forskellen mellem observationsstudier og interventionsstudier.

Sødemiddel påvirker ikke insulinfølsomhed

Nu har resultater fra et interventionsstudie fra Institut for Idræt og Ernæring undersøgt virkningerne af et højt dagligt forbrug af sodavand med sødemiddel (1 liter Coca-Cola Light pr dag), sammenlignet med 1 liter vand, 1 liter letmælk og 1 liter sodavand med sukker (Coca-Cola) hos 60 overvægtige i en 6 måneders periode. Resultaterne udkom i november 2017.

”Vores resultater tyder på, at insulinfølsomheden ikke påvirkes af at drikke sodavand med sødemidler sammenlignet med at drikke vand, mælk eller sodavand med sukker. Samtidig var der heller ikke nogen forskel i ændringen i vægt. Men sodavand med sukker øgede både fedt og kolesterol i blodet hvilket vand, mælk og sodavand med sødemiddel ikke gjorde,” fortæller ph.d.-studerende fra Institut for Idræt og Ernæring Sara Engel, der var førsteforfatter til den videnskabelige artikel.

Vigtigt med fordomsfri forskning

Undersøgelsens resultater underbygges af en stor metanalyse, der i 2015 dykkede ned i 90 forskellige menneske- og musestudier, og som samlet konkluderede, at drikkevarer med sødemidler hverken øger energiindtaget eller kropsvægten, når det sammenlignes med vand, og at drikkevarer med sødemidler fører til reduceret energiindtag og kropsvægt, når det sammenlignes med sodavand med sukker.

”I en tid hvor en stor del af verdens befolkning bliver federe, og hvor antallet er personer med type 2-diabetes stiger voldsomt, så er det essentielt, at vi kender effekten – og afliver myterne – omkring de specifikke typer af drikkevarer,” siger professor på Institut for Idræt og Ernæring Anne Raben, der var medforfatter til den videnskabelige artikel fra november 2017.

Hun understreger, at det nye studie ikke står alene: ”Som forskere skal vi forholde os fordomsfrit til alle typer af mad og drikkevarer, der kan være med til at redde verden fra fedmeepidemien. Og et andet studie fra 2016 har vist, at for personer, som er vant til at drikke sodavand med sødemidler og som er på en stram vægttabsdiæt, så kan drikkevarer med sødemidler være bedre end vand til at opnå og fastholde et vægttab,” slutter professor Anne Raben.

Formålet med studiet, der udkom i 2017, var at undersøge drikkevarernes effekt på risikoen for at udvikle type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Studiet er publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift European Journal of Clinical Nutrition i artiklen ‘Effect of high milk and sugar-sweetened and non-caloric soft drink intake on insulin sensitivity after 6 months in overweight and obese adults: a randomized controlled trial’.

Om studierne og forskerne

Studiet fra 2017 er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd, the FOOD study group ved Direktoratet for Fødevareerhverv (nu Landbrugsstyrelsen), Novo Nordisk Fonden og Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet. Professor Anne Raben har modtaget foredragshonorar fra Nordic Sugar og International Sweeteners Association.

Den ovennævnte metaanalyse fra 2015 (’Does low-energy sweetener consumption affect energy intake and body weight? A systematic review, including metaanalyses, of the evidence from human and animal studies’) er publiceret i International Journal of Obesity.

Det ovennævnte studie fra 2016 (‘The Effects of Water and Non-Nutritive Sweetened Beverages on Weight Loss and Weight Maintenance: A Randomized Clinical Trial’) er publiceret i Obesity.