20. marts 2018

Institut for Idræt og Ernæring sætter type 2-diabetikere på hårdt arbejde

Diabetes

I et industrikvarter i Rødovre pisker en gruppe mænd – alle med type 2-diabetes – afsted på hver sin bodybike 3 gange om ugen. De er med i et forskningsprojekt, der i et stærkt privat/offentligt samarbejde undersøger effekten af cykeltræning på blodsukkerreguleringen.

Projektets formål er, at undersøge om 10-20-30 interval cykeltræning er lige så effektivt eller bedre til at behandle diabetes end den traditionelle motionscykling ved moderat belastning som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Fordelen ved 10-20-30 intervaltræning er, at deltagerne på den halve tid formentligt kan opnå de samme eller bedre sundhedseffekter sammenlignet med cykel træning efter sundhedsanbefalingerne.

”Projektets store styrke er, at det sættes op som en træning ville foregå ’i det virkelige liv’”, siger ph.d-studerende Thomas Baasch-Skytte og uddyber: ”Udgangspunktet er et forskningsprojekt fra Københavns Universitet støttet af Trygfonden. Diabetesforeningen indgår aktivt i rekrutteringen af deltagere, Rødovre Kommune tilbyder det til deres borgere med type 2-diabetes, og Rødovre fitness club lægger lokaler til. Denne fælles indsats er unik og ses ikke ofte i forskningsprojekter, men der er ingen tvivl om, at det er vejen frem.”

Forsøgsdeltagerne mærker forbedringer på fysikken Diabetesforeningen har lavet en video omkring projektet, hvori ph.d. studerende Thomas Baasch-Skytte fra gruppen for Integrativ Fysiologi ved Institut for Idræt og Ernæring fortæller om 10-20-30 træningskonceptet, og hvor forsøgsdeltager Freddy Pedersen fortæller om både de pinsler og velvære samt de mærkbare forbedringer på fysikken, som deltagelse i projektet medfører.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Foreløbig har ti mænd med type 2-diabetes været igennem et forløb på ti uger. I 2018 skal yderligere 30 forsøgspersoner testes. Alle undersøges nøje før, under og efter forløbet. I undersøgelsen indgår sundhedsparametre relateret til type 2-diabetes samt blodtryk, hvilepuls, kondition, kropssammensætning og muskeltilpasninger.